Forum www.parowozy.com.pl Strona Główna www.parowozy.com.pl
Parowozy z Wolsztyna
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Jakie szyny stosowano...

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.parowozy.com.pl Strona Główna -> Poczekalnia
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Silgrin4D




Dołączył: 06 Lut 2008
Posty: 47
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 10:23, 25 Kwi 2008    Temat postu: Jakie szyny stosowano...

Panowie, pytanie do "najstarszych górali" i historyków: jaka szyna bardziej przypomina te z Prus z lat 1900-1920? S49, czy UIC60? A może ktoś ma rysunek i wymiary przekroju tamtych szyn? Będę bardzo wdzięczny, bo nic nie udało mi się wyguglać.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
stasiek




Dołączył: 06 Lut 2008
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pruszków

PostWysłany: Pią 16:47, 25 Kwi 2008    Temat postu:

o ile się nie mylę to ósemki.

np:
[link widoczny dla zalogowanych]

Pozdrawiam
St


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez stasiek dnia Pią 16:51, 25 Kwi 2008, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Silgrin4D




Dołączył: 06 Lut 2008
Posty: 47
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 18:14, 25 Kwi 2008    Temat postu:

OK, thx, tylko jak je znaleźć? W Google nic nie wychodzi poza... podlinkowanym artykułem Cool Możesz podać pełną nazwę oficjalną?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
raulin




Dołączył: 08 Lut 2008
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 19:33, 25 Kwi 2008    Temat postu: Szyny

Taki ciekawy artykulik o szynach ostatnio czytałem.
Cytat:
Najstarsze tory w całej Europie są w Bytowie - mają ponad 100 lat i wciąż jeżdżą po nich pociągi

Na trasie kolejowej Bytów-Lipusz są najstarsze szyny w Europie i wciąż jeżdżą po nich pociągi. Pracownicy Pol-Miedź Trans z Lublina, którzy przygotowywali odcinek do obsługi pomiędzy Bytowem a Studzienicami znaleźli szyny wykonane w 1891 roku przez Królewską Hutę z Chorzowa.
- Aby tę linię można było eksploatować, musieliśmy ją odpowiednio przygotować - mówi Antoni Malicki, kierownik dyspozytury Pol-Miedź Trans. - O starych torach wiedziałem już wcześniej. W dyrekcji PKP w Gdańsku żartowali, że pamiętają króla Prus Wilhelma II. Nie sądziłem, że to prawda. Natrafiliśmy jednak na szyny z 1891 roku, a gwoździe, którymi były mocowane są jeszcze starsze, bo z 1857 roku. To wyjątkowy zabytek kolejnictwa. Pociągi na tej trasie nie rozwijają dużej prędkości, a tory, mimo zaawansowanego wieku, są w dobrym stanie. Chcemy je zachować.
Pracownicy firmy zrobili odpowiednią dokumentację.
- Szyny typu 6, a takie są na tej trasie, były wykonywane w XIX wieku. Są inaczej mocowane niż te współczesne. Były też lżejsze, bo metr ważył 33 kilogramy, a obecnie ich masa to 49 kilogramów. Wykonano je jednak z bardzo dobrej stali, odpornej na ścieranie - twierdzi Marian Miazga, były zastępca naczelnika ds. technicznych PKP w Miastku.
Ze względów technicznych w latach 60. i 70. XX wieku prawie wszystkie stare szyny wymieniono. Obecnie te XIX-wieczne można jedynie spotkać na niektórych, nieczynnych bocznicach lub w skansenach. Tylko w okolicach Bytowa są wciąż eksploatowane.
- O nasze zabytkowe szyny odpowiednio zadbamy - obiecuje burmistrz Ryszard Sylka. - Powinny być używane jak najdłużej, ale trzeba je też wyeksponować. W pobliżu można ustawić tablice o ich historii. Pomyślimy też o odpowiednich ścieżkach rowerowych, aby mogli do nich dotrzeć turyści.
Co ciekawe, Huta Królewska w Chorzowie, która te szyny wyprodukowała, nadal działa i ma się bardzo dobrze.
- Tak starych szyn nie ma już nigdzie w Europie - zapewnia prezes Marian Damach. - Starsze, wyprodukowane przez naszą hutę, zachowały się jedynie w Malezji. Pochodzą z 1848 roku. Podobno są też jeszcze gdzieś w Afryce. Byłem przed miesiącem w okolicach Bytowa. Szkoda, że wówczas o tych szynach nie słyszałem. Przyjadę jeszcze w maju. Warto by to szerzej rozpropagować.
Huta Królewska powstała w 1802 roku. Jako jedna z pierwszych w Europie wpisała się na listę producentów szyn kolejowych w 1843 roku. Dopiero w 1862 roku powstała pierwsza z prawdziwego zdarzenia na Śląsku walcownia szyn kolejowych.
Prędkość pociągów na odcinku z zabytkowymi, unikatowymi szynami nie przekracza obecnie 20 kilometrów na godzinę. Pociągi towarowe przyjeżdżają do Bytowa zresztą tylko raz na kilka tygodni i to też dopiero od kilku miesięcy, po kilkunastoletniej przerwie. Osobowe wciąż są tylko w planach na przyszłość.
Do tej pory powiat bytowski słynął z ponad 100-letnich, najstarszych w Europie, żarówek, które wciąż świecą w elektrowni wodnej w Soszycy. Teraz doszły najstarsze w Europie szyny. To dla turystów gratka.

Leszek Literski – POLSKA Dziennik Bałtycki 29.03.2008


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.parowozy.com.pl Strona Główna -> Poczekalnia Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin