Forum www.parowozy.com.pl Strona Główna www.parowozy.com.pl
Parowozy z Wolsztyna
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Ostatni parowóz wyprodukowany w Polsce

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.parowozy.com.pl Strona Główna -> Poczekalnia
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Castel 899




Dołączył: 27 Wrz 2009
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: stolYca, a co !!

PostWysłany: Nie 3:29, 27 Wrz 2009    Temat postu: Ostatni parowóz wyprodukowany w Polsce

Dobry wieczór; czy jest wolne miejsce w przedziale?
Wpisałem temat w "Szukaj" i wyskoczyło tylko ... uups (chciałem wstawić adres wontku, ale dyżurny ruchu pokazał czerwony lizak, żem za chudy w zasługach - i przeprosił nawet - jaki uprzejmy) a wątek był o szukaniu m.in. Pm36-01 Sad u przyjaciół Moskali . W necie znalazłem tylko, że ostatnim parowozem wyprodukowanym prze Cegielskiego dla PKP był Ty51-228, ale nie wiem, czy to jest dobra odpowiedź, bo zrobiono ich cuzamen 242. Ciekawi mnie jego los.
Przy okazji; jak się na Waszym (sorki - teraz już Naszym Smile ) forum robi skrót długiego linku? Metodą prób mi się nie udało.
Pozdrawiam - zgredek Dominik


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mpmazurek




Dołączył: 07 Lut 2008
Posty: 170
Przeczytał: 2 tematy

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rabka-Zdrój / Kraków

PostWysłany: Nie 13:57, 27 Wrz 2009    Temat postu: Re: Ostatni parowóz wyprodukowany w Polsce

Castel 899 napisał:
W necie znalazłem tylko, że ostatnim parowozem wyprodukowanym przez Cegielskiego dla PKP był Ty51-228, ale nie wiem, czy to jest dobra odpowiedź, bo zrobiono ich cuzamen 242.


Różnica wynika z faktu, że Ty51 było dostarczane zarówno dla przemysłu jak i dla PKP.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Castel 899




Dołączył: 27 Wrz 2009
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: stolYca, a co !!

PostWysłany: Nie 15:09, 27 Wrz 2009    Temat postu: Re: Ostatni parowóz wyprodukowany w Polsce

mpmazurek napisał:
Różnica wynika z faktu, że ...
Dzięki - aleś oszczędny w słowach Smile . Czyli rozumiem, że Ty51-228 był/jest ostatecznie ostatnim parowozem wyprodukowanym w Polsce, tak ?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Stanisław_Lilpop




Dołączył: 11 Lis 2008
Posty: 36
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: ze Stolicy

PostWysłany: Nie 15:21, 27 Wrz 2009    Temat postu:

Ostatnim parowozem jaki był wyprodukowany w PL był OIDP TKp Śląsk gdzieś w latach 60`. Co do tego jaki parowóz był ostatnim wyprodukowanym dla PKP to zastanawiałbym się nad TKt48-191 która była wyprodukowana chyba jakoś po 56`roku. Natomiast pozostaje jeszcze kwestia Ty2-1407 który w 1964 został złożony z części "leżących pod płotem" w ZNTK Poznań.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
John C.




Dołączył: 10 Lut 2008
Posty: 281
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 16 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź

PostWysłany: Nie 21:52, 27 Wrz 2009    Temat postu:

[link widoczny dla zalogowanych]

Poszukaj a znajdziesz. Dodam że jedyny zachowany egzemplarz oryginalnego niemieckiego "Oberschlesien" stacjonuje w Parowozowni Skierniewice , za nim stoi jeden z zachowanych "Śląsków" i "Ferumka". Trio przemysłowych kopciuchów PSMK.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez John C. dnia Nie 21:53, 27 Wrz 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mpmazurek




Dołączył: 07 Lut 2008
Posty: 170
Przeczytał: 2 tematy

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rabka-Zdrój / Kraków

PostWysłany: Nie 23:46, 27 Wrz 2009    Temat postu: Re: Ostatni parowóz wyprodukowany w Polsce

Castel 899 napisał:
mpmazurek napisał:
Różnica wynika z faktu, że ...
Dzięki - aleś oszczędny w słowach Smile . Czyli rozumiem, że Ty51-228 był/jest ostatecznie ostatnim parowozem wyprodukowanym w Polsce, tak ?


Ustosunkowałem się po prostu jedynie do kwestii liczby wyprodukowanych Ty51 a dokładniej-do różnicy pomiędzy najwyższym numerem inwentarzowym na PKP a podaną przez Ciebie liczbą wyprodukowanych egzemplarzy. Nie rozpatrywałem kwestii ostatniego parowozu wyprodukowanego na PKP, ponieważ często jest to przypisywane do TKt48-191 ze zbioru Skansenu w Chabówce (czynny parowóz utrzymywany przez PKP-Cargo S.A.)-nie chciałem więc być posądzany o stronniczość.

Nie rozpatrywałem kwestii liczby wyprodukowanych egzemplarzy-242 podaje m.in. PKP-Cargo[1], Wojtek Lis[2]. Tymczasem np. na stronie parowozy.net podawana jest liczba 232 + 22 zbudowanych dla kolei piaskowej[3] podana za Pokropińskim. Liczbę 232 parowozów Ty51 dla PKP wymienia również Pokropiński[4]. Jest to ten sam autor którego cytuje strona parowozy.net ale inna pozycja książkowa. Abstrahując od kwestii wiarygodności poszczególnych źródeł, nie chciałem poruszać kwestii liczebności, ponieważ (jak widać) można natrafić na różne dane.

Na przyszłość-podając jakieś dane, warto zacytować źródło. Nie jest wskazane podawanie "Internetu" bez podania dokładnego adresu strony z której czerpiemy dane.

Źródła:
[1][link widoczny dla zalogowanych]
[2][link widoczny dla zalogowanych]
[3][link widoczny dla zalogowanych]
[4]B. Pokropiński "Parowozy kolei polskich", wydawnictwo WKŁ, Warszawa 1978 s. 47


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez mpmazurek dnia Pon 0:02, 28 Wrz 2009, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Castel 899




Dołączył: 27 Wrz 2009
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: stolYca, a co !!

PostWysłany: Pon 0:06, 28 Wrz 2009    Temat postu: Re: Ostatni parowóz wyprodukowany w Polsce

Dziękuję wszystkim.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Castel 899




Dołączył: 27 Wrz 2009
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: stolYca, a co !!

PostWysłany: Pon 18:34, 28 Wrz 2009    Temat postu:

Stanisław_Lilpop napisał:
... ostatnim wyprodukowanym dla PKP to zastanawiałbym się nad TKt48-191
Pogrzebałem trochę w tym temacie i wyszło z [link widoczny dla zalogowanych] oraz z porównania [link widoczny dla zalogowanych] i [link widoczny dla zalogowanych] że jednak chyba Ty51-228. Nie wyłuskałem tego wcześniej, bo nurtujące mnie pytanie główne było trochę inne. Ale gratuluję wiedzy, bo ja to jestem bardzoamatorem.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mpmazurek




Dołączył: 07 Lut 2008
Posty: 170
Przeczytał: 2 tematy

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rabka-Zdrój / Kraków

PostWysłany: Pon 19:58, 28 Wrz 2009    Temat postu:

Castel 899 napisał:
Pogrzebałem trochę w tym temacie i wyszło z [link widoczny dla zalogowanych] oraz z porównania [link widoczny dla zalogowanych] i [link widoczny dla zalogowanych] że jednak chyba Ty51-228.


Z cytowanej strony Wciąż pod parą, wynika, że Ty51-228 pierwotnie pracował w PMPPW Pyskowice a dopiero potem na PKP[1]. Na stronie Maćka Panasiewicza napisano, że jest to ostatni parowóz z Fabloku dla PKP[2], co nie jest sprzeczne ze stroną PKP SA bo tam mowa o parowozie z HCP dla PKP[3]. Jak widać kwestia nie jest jednoznaczna.
Kalendarium opracowane z okazji 150 lecia kolei na ziemiach polskich również podaje 1957 rok jako rok dostarczenia ostatniego nowego parowozu na PKP[4]. Lokomotywy parowe-już co prawda nie nowe, ale wciąż były dostarczane na PKP i trwało to do 1997 roku, kiedy wpisano TKh49-1 wcześniej pracujący w przemyśle[5].

Źródła:
[1][link widoczny dla zalogowanych]
[2][link widoczny dla zalogowanych]
[3][link widoczny dla zalogowanych]
[4]S.Późniak, J.Wnukowski (red.) "150 lat kolei na ziemiach polskich", wydawnictwo KOW, Warszawa 1995
[5][link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Tomi




Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 40
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 22:28, 28 Wrz 2009    Temat postu:

Ostatnim de facto parowozem zbudowanym dla PKP był Ok55-3 (pierwsze jazdy próbne w 1959 r.). Nieco wcześniej oddano do służby TKr55-1. Nie były to jednak maszyny z produkcji seryjnej. Do tego była jeszcze wspomniana wcześniej słynna odbudowa jednej szt. Ty2, wpisanej na inwentarz z numerem 1407.

Ostatnim parowozem zbudowanym dla PKP w Chrzanowie był TKt48-191 (nr fabryczny 4781/1957), oddany na służbę do parowozowni w Sławnie 5.06.1957.

Ostatni parowóz dla PKP z HCP to Ty51-226 (HCP 2535/1957), przekazany do MD Skierniewice w lipcu 1957 roku.

Ostatnim parowozem zbudowanym w Chrzanowie był Śląsk nr 6293 dla KWK Gliwice, przekazany z dniem 12.11.1963 r. Parowóz ten zakończył służbę w KWK Kazimierz-Juliusz i został niestety pocięty na złom w połowie lat 90-tych.

Ostatni parowóz wyprodukowany w HCP to Ty51 o nrze fabrycznym 2631/1958, dostarczony Zakładom Chemicznym w Oświęcimiu. Z początkiem 1970 r. sprzedany do ZTKiGK Boguszowice. Początkowo jeździł jako Ty51-2631, później z oznaczeniem Ty51-232.

Parowozów serii Ty51 zbudowano łącznie 232 szt.:
21 szt. PMPPW
1 szt. Elektrownia Skawina
2 szt. Zakłady Chemiczne Oświęcim
208 szt. PKP.

W 1971 r. z PMPPW na PKP trafiły Ty51-96, Ty51-106 i Ty51-228. W 1994 r. przekazano ponadto Ty51-137 do Skansenu w Chabowce - parowóz został wpisany na inwentarz PKP.

Pzdr,
Tomi


Post został pochwalony 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mpmazurek




Dołączył: 07 Lut 2008
Posty: 170
Przeczytał: 2 tematy

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rabka-Zdrój / Kraków

PostWysłany: Pon 23:18, 28 Wrz 2009    Temat postu:

Dziękuję za rozbudowaną odpowiedź.

Tomi napisał:

Ostatnim parowozem zbudowanym dla PKP w Chrzanowie był TKt48-191 (nr fabryczny 4781/1957), oddany na służbę do parowozowni w Sławnie 5.06.1957.

Ostatni parowóz dla PKP z HCP to Ty51-226 (HCP 2535/1957), przekazany do MD Skierniewice w lipcu 1957 roku.


Czyli wynika z tego, że ostatnim parowozem z produkcji seryjnej zbudowanym dla PKP był Ty51-226 a nie TKt48-191, przyjmując kolejność ze względu na dzień oddania na służbę.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez mpmazurek dnia Pon 23:21, 28 Wrz 2009, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Castel 899




Dołączył: 27 Wrz 2009
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: stolYca, a co !!

PostWysłany: Pon 23:58, 28 Wrz 2009    Temat postu:

Tomi napisał:
Ostatnim parowozem zbudowanym w Chrzanowie był Śląsk nr 6293 ... przekazany z dniem 12.11.1963 r. Parowóz ten zakończył służbę w KWK Kazimierz-Juliusz ...
Wyłuskałem jeszcze [link widoczny dla zalogowanych] i znam już dzięki Szanownym Kolegom los TKp-6293. Szlak by to trafił ... niestety - nie kolejowy. Sad Pewnie nawet nie wiedzieli, Co tną. Jak Kiemlicze z "Potopu": - Ojciec, prać ? - Prać.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.parowozy.com.pl Strona Główna -> Poczekalnia Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin