Forum www.parowozy.com.pl Strona Główna www.parowozy.com.pl
Parowozy z Wolsztyna
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Oznaczenie według PKP czechosłowackiej lokomotywy typu 477

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.parowozy.com.pl Strona Główna -> Poczekalnia
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Marcin M.




Dołączył: 30 Sie 2011
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice

PostWysłany: Wto 11:13, 31 Sty 2012    Temat postu: Oznaczenie według PKP czechosłowackiej lokomotywy typu 477

Miałbym do Was pytanie z kategorii czysto teoretycznej, mianowicie jakie miałaby oznaczenie lokomotywa czechosłowacka typu 477 Papoušek, czy też 464, które mają układ 2'D'2. Wydaje mi się, że polskie oznaczenia takiego układu nie przewidują. Link do tego cuda tutaj [link widoczny dla zalogowanych]

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mpmazurek




Dołączył: 07 Lut 2008
Posty: 170
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rabka-Zdrój / Kraków

PostWysłany: Wto 12:24, 31 Sty 2012    Temat postu:

Norma RN-58/MK0001 nie przewiduje takiego układu. Przyjęto jednak, że wszystkie pozostałe układy z odpowiednio 2, 3, 4 i 5 osiami napędnymi mają oznaczenia odpowiednio g, o, u, z.
Teoretyczne oznaczenie to OKu201 lub TKu201.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Marcin M.




Dołączył: 30 Sie 2011
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice

PostWysłany: Wto 12:51, 31 Sty 2012    Temat postu:

Dzięki za odpowiedź. Problem czysto akademicki. Sądzę, że jednak na początku O a nie T, ponieważ była to lokomotywa do prowadzenia pociągów podmiejskich. Wydaje mi się, że w związku z tym nietrafne jest oznaczenie naszej TKt48, bo w tym przypadku powinno być raczej O. 477 jeździał normalnie z prędkością 100km/h, ale to chyba za mało aby było na początku P.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Filip B.




Dołączył: 05 Lut 2008
Posty: 162
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 12 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Nowy Dwór Gdański

PostWysłany: Wto 17:45, 31 Sty 2012    Temat postu:

Průměr hnacích dvojkolí wynosi w serii 477 aż 1624 mm, więc jak najbardziej O, TKt48 ma koła średnicy 1450 mm i przez to zakwalifikowano tę serię do T.
Pozdrawiam!
FB


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Marcin M.




Dołączył: 30 Sie 2011
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice

PostWysłany: Wto 21:46, 31 Sty 2012    Temat postu:

Nie wiedziałem, że decyduje o tym średnica kół. Raczej sądziłem, że prędkość jest tu pierwszoplanową przesłanką.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ty45408




Dołączył: 06 Mar 2010
Posty: 194
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Piotrków Tryb.

PostWysłany: Wto 23:05, 31 Sty 2012    Temat postu:

Marcin M. napisał:
Nie wiedziałem, że decyduje o tym średnica kół. Raczej sądziłem, że prędkość jest tu pierwszoplanową przesłanką.

Jeżeli można coś uzupełnić to dodam, że parowozy w Polsce osiągające prędkość 80 km/h oznaczamy jako towarowe - T, osiągające 100 km/h jako osobowe - O, a 130 km/h i powyżej jako pospieszne - P. Stąd też, jak i z ograniczeń technicznych sprowadzających się do tego iż silnik parowy może osiągać maksimum 320-360 obr/min, wynika maksymalna średnica kół napędnych dla parowozów towarowych - 1450 mm, dla osobowych - 1750 mm. Jak zaznaczyłem tak przyjęto w Polsce, bo naprzykład taki amerykański "BigBoy" ma koła o średnicy 1723 mm, osiąga 130 km/h i nazywa się go towarowym, co zaprzecza przyjętym powyżej zasadom i ograniczeniom technicznym (przy tej prędkości maksymalnej silnik musi mieć ok. 400 obr/min.)
Pozdrawiam!


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Marcin M.




Dołączył: 30 Sie 2011
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice

PostWysłany: Śro 11:01, 01 Lut 2012    Temat postu:

Nie jest to moim zdaniem do końca logiczne ponieważ już Pt z prędkością maksymalną 110 km/h są lokomotywami pospiesznymi. No cóż, już taka nasza polska pokręcona rzeczywistość. A tak na marginesie, to czeskie oznaczenia niosą ze sobą znacznie więcej praktycznych informacji niż polskie - bo i po co komu przy eksploatacji taki parametr jak rok produkcji... Oczywiście czepiam się i docenim naszą wyjątkowośc w oznaczeniach! Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mpmazurek




Dołączył: 07 Lut 2008
Posty: 170
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rabka-Zdrój / Kraków

PostWysłany: Śro 12:47, 01 Lut 2012    Temat postu:

Marcin M. napisał:
(...)czeskie oznaczenia niosą ze sobą znacznie więcej praktycznych informacji niż polskie - bo i po co komu przy eksploatacji taki parametr jak rok produkcji...


Gwoli ścisłości-to nie rok produkcji a rok zatwierdzenia konstrukcji-w przypadku parowozów skonstruowanych w Polsce. W przypadku parowozów pochodzenia obcego jest to informacja o pochodzeniu.

Filip B. napisał:
Průměr hnacích dvojkolí wynosi w serii 477 aż 1624 mm, więc jak najbardziej O, TKt48 ma koła średnicy 1450 mm i przez to zakwalifikowano tę serię do T.

ty45408 napisał:
Jeżeli można coś uzupełnić to dodam, że parowozy w Polsce osiągające prędkość 80 km/h oznaczamy jako towarowe - T, osiągające 100 km/h jako osobowe - O, a 130 km/h i powyżej jako pospieszne - P. Stąd też, jak i z ograniczeń technicznych sprowadzających się do tego iż silnik parowy może osiągać maksimum 320-360 obr/min, wynika maksymalna średnica kół napędnych dla parowozów towarowych - 1450 mm, dla osobowych - 1750 mm.


Ja jednak jestem zwolennikiem interpretacji oznaczeń wg której litera P/O/T mówi o pierwotnym przeznaczeniu konstrukcji a nie średnicy kół.
Wspomniana tutaj TKt48 ma 1450mm czyli tyle samo co OKz32.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez mpmazurek dnia Śro 12:53, 01 Lut 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
AXEL




Dołączył: 19 Lut 2008
Posty: 240
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: W-wa

PostWysłany: Śro 12:49, 01 Lut 2012    Temat postu:

Ograniczenia ilości suwów tłoka na sekundę - tylko dlatego aby parowóz mógł jeździć szybciej zwiększano średnicę kół. I to od ich średnicy ustala się to czy parowóz jest towarowy, osobowy czy pospieszny.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ty45408




Dołączył: 06 Mar 2010
Posty: 194
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Piotrków Tryb.

PostWysłany: Śro 22:56, 01 Lut 2012    Temat postu:

Marcin M. napisał:
Nie jest to moim zdaniem do końca logiczne ponieważ już Pt z prędkością maksymalną 110 km/h są lokomotywami pospiesznymi

Ależ jest logiczne, bo wg. tego co napisałem parowozy oznaczone jako osobowe -O- osiągają do 100 km/h, a Pt osiąga 110 km/h.
Oczywiście jak zwykle od reguł są odstępstwa, bo jak wspomniał poprzednio mpmazurek OKz32 ma identyczną średnicę kół jak TKt48, a oznaczenie pierwszego z nich sugeruje, że jest przeznaczony do prowadzenia pociągów osobowych, a drugiego że jest to parowóz towarowy. Jak wiadomo popularne "tekatki" przeważnie używane były do prowadzenia pociągów osobowych i to na liniach górskich. Co więcej - OKz32 ma ten sam układ napędowy i średnicę kół co Ty37 projektowany przed wojną na bazie "okazety" i to ewidentnie jako parowóz towarowy.
Pozdrawiam!


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Doctor




Dołączył: 10 Lut 2008
Posty: 202
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań

PostWysłany: Pią 21:17, 09 Mar 2012    Temat postu:

OKl27 ma prędkość konstrukcyjną 80 km/h., zatem wg tego, co mówi ty45408 powinien być TKl27...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.parowozy.com.pl Strona Główna -> Poczekalnia Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin