Forum www.parowozy.com.pl Strona Główna www.parowozy.com.pl
Parowozy z Wolsztyna
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Ok1-258
Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.parowozy.com.pl Strona Główna -> Poczekalnia
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ty2-1226




Dołączył: 25 Cze 2009
Posty: 451
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: zza węgła

PostWysłany: Śro 9:45, 10 Kwi 2013    Temat postu: Ok1-258

Parowóz Ok1-258 (bez tendra):
[link widoczny dla zalogowanych]

Od lat stał w Ełku. Na przełomie 2012 i 2013 zniknął. Podobno trafił do Muzeum Komunikacji w Warszawie, lecz jego przedstawiciel wciąż nie potrafi tego udowodnić choćby jednym zdjęciem.
Sprawą zajmują się organa państwowe. Może one w końcu wyjaśnią losy lokomotywy.

Na początek wstawiam skan pisma z MKiDN zezwalającego MuzKol-owi na skreślenie parowozu Ok1-258 z inwentarza:
[link widoczny dla zalogowanych]

Przyznaję, że uzasadnienie "ze względu na zniszczenie z przyczyn naturalnych" mnie powaliło... Rolling Eyes

Będę drążył ten temat.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Ty2-1226 dnia Śro 9:45, 10 Kwi 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
John C.




Dołączył: 10 Lut 2008
Posty: 281
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 16 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź

PostWysłany: Śro 10:26, 10 Kwi 2013    Temat postu:

W sposób naturalny został wywieziony po kawałku za granice i do punktów zlomu. Bo w sposób dla siebie naturalny MuzKol dbał o swoje mienie w całej Polsce. Trudno winić akurat obecnego dyrektora , totalny brak nadzoru nad poprzednim doprowadził do ruiny kilka cennych eksponatów. Ciekawe czy ktoś zrobi zamach na karsznicki wagon i minister go wykreśli, też jest rozpirzony , tym razem przez byłych pracowników lokomotywowni. Ponoć do tej pory miłujących zabytki.
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez John C. dnia Śro 10:29, 10 Kwi 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
robert




Dołączył: 06 Lut 2008
Posty: 435
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 19 razy
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Śro 19:59, 10 Kwi 2013    Temat postu:

To, że jakiś obiekt nie jest już zabytkiem,z powodu wykreślenia z rejestru, nie oznacza, że można go, ot tak sobie wywieźć.
Potrzebna jest zgoda konserwy. Poza tym, nie wiemy gdzie jest ta "oka jedynka". Może poczekajmy aż się odnajdzie wyremontowany i zabierzemy co nasze Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ty2-1226




Dołączył: 25 Cze 2009
Posty: 451
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: zza węgła

PostWysłany: Czw 10:21, 11 Kwi 2013    Temat postu:

Liczę, że jeśli nie konserwator, to przynajmniej Policja stanie na wysokości zadania. Jak nie to pozostanie jeszcze Prokurator. No i media.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ty2-1226




Dołączył: 25 Cze 2009
Posty: 451
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: zza węgła

PostWysłany: Pon 18:41, 29 Kwi 2013    Temat postu:

Warmińsko-Mazurski WKZ umywa ręce i spycha sprawę Ok1-258 na Mazowieckiego WKZ twierdząc, że to on powinien ustalić dalsze losy eksponatu Muzeum Komunikacji w Warszawie.
Przy okazji dowiedzieliśmy się ciekawych rzeczy:
1. Muzeum Komunikacji, które podobno istnieje od około roku, ma być tworem założonym przez Fundację Heredis... utworzoną w lutym... tego roku. Laughing
2. Parowóz - według W-M WKZ (opierającego się na informacjach otrzymanych z Wydziału Zarządzania Mieniem w Olsztynie podległego OGN Gdańsk) - miał być zabrany z Ełku w styczniu 2013 r. Potwierdzałoby to moje wcześniejsze informacje.

Sprawę podobno bada Policja i MKiDN. Ciekawe, jakie będą dalsze wiadomości? Rolling Eyes


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Ty2-1226 dnia Pon 19:08, 29 Kwi 2013, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
schlottermeyer




Dołączył: 07 Lut 2008
Posty: 101
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 20:23, 06 Maj 2013    Temat postu:

Ty2-1226 napisał:
Liczę, że jeśli nie konserwator, to przynajmniej Policja stanie na wysokości zadania. Jak nie to pozostanie jeszcze Prokurator. No i media.


Media - jak się wydaje - sprzyjają właścicielom okajedynki:

[link widoczny dla zalogowanych]
(Interesujące komentarze)

Pozdrawiam!


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ty2-1226




Dołączył: 25 Cze 2009
Posty: 451
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: zza węgła

PostWysłany: Pon 20:29, 06 Maj 2013    Temat postu:

Cytat:
Czy się uda – zobaczymy – kończy Wieczorek

Nie wiem się, czy płakać, czy śmiać się????????????? Rolling Eyes
A jak się nie uda, to wszystkie zabawki trafią do huty? Rolling Eyes

P.S. Skierowaliśmy zapytanie w sprawie Ok1 do konserwatorów na Mazowszu.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Ty2-1226 dnia Pon 21:03, 06 Maj 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
John C.




Dołączył: 10 Lut 2008
Posty: 281
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 16 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź

PostWysłany: Pon 21:55, 06 Maj 2013    Temat postu:

Na FC uświadamy Redakcje "Rynku Kolejowego" aby nie robili zachwytów nad "Muzeum" którego nie ma (definicja), tylko zadali pytanie o parowóz. Panie Piotrze co tam z Policją słychać.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ty2-1226




Dołączył: 25 Cze 2009
Posty: 451
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: zza węgła

PostWysłany: Pon 23:07, 06 Maj 2013    Temat postu:

W dniu jutrzejszym wyjdzie zapytanie do Komendanta Głównego Policji, co Policja zrobiła w sprawie Ok1-258 od dnia 13 marca br.
Niezależnie od tego chyba skierujemy pismo do Komendanta Stołecznego Policji.

Ponadto nadal czekamy na wyjaśnienia z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Także jutro wyjdą od nas pisma do:
1) dyr. Ruszczyca w sprawie udostępnienia dokumentacji w sprawie Ok1-258, a także w sprawie EW51;
2) Mazowieckiego oraz stołecznego konserwatora zabytków w sprawie Ok1-258, EW51 oraz budynku Muzeum Komunikacji;

W przypadku dalszego braku reakcji stosownych czynników rozważymy skierowanie sprawy do Prokuratury.
Rozważamy również wystosowanie pisma do Marszałka województwa Mazowieckiego w sprawie polityki dyr. Ruszczyca w stosunku do eksponatów takich jak Ok1, czy EW.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Ty2-1226 dnia Pon 23:08, 06 Maj 2013, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ty2-1226




Dołączył: 25 Cze 2009
Posty: 451
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: zza węgła

PostWysłany: Śro 11:02, 08 Maj 2013    Temat postu:

W dniu 8 maja Fundacja Thesaurus skierowała pismo do Stołecznego Konserwatora Zabytków w sprawie Muzeum Komunikacji i parowozu Ok1-258.

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Ty2-1226 dnia Śro 11:03, 08 Maj 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ty2-1226




Dołączył: 25 Cze 2009
Posty: 451
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: zza węgła

PostWysłany: Czw 11:10, 16 Maj 2013    Temat postu:

Nie wiem, czy śmiać się, czy płakać na durnotą panującą w resorcie kultury?
Rolling Eyes
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
P.Mierosławski




Dołączył: 08 Lut 2008
Posty: 47
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 11 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 13:09, 16 Maj 2013    Temat postu:

Ty2-1226 napisał:
jak wyżej - patrz na wstawiony tekst pisma


Propozycję przeróbki parowozu serii Ok1 na eksponat szkoleniowy - tzn przecięcia go, uważam za niefortunną.
Jak rozumiem pomysłodawca bardziej stawia tu na edukację niż zachowanie dziedzictwa kulturowego, ale...

No właśnie :
- edukacja szerokiej publiczności (bo w przypadku ogromnego gabarytowo obiektu nalezy o tym właśnie mówić) na podstawie zamkniętej już dziedziny techniki - tak naprawdę edukacją nie jest. Edukacja winna być nastawiona bardziej na rozwiązania przyszłościowe, z którymi publiczność spotka się, niż omawiać rozwiązania - zasadniczo passe. Bo przeciez parowóz synonimem postępu od przynajmniej trzech czwartych stulecia już nie jest.
- dla edukacji - niewątpliwie wąskiej grupy - zaintersowanych rozwojem danej dziedziny techniki wystarczą plansze, rysunki techniczne itp. Kierujemy przecież przekaz do grupy już zaawansowanej, która orientuje się w zasadach rysunku technicznego, aksonometrii itp.
- jeśli jednakże mamy silną chęć wykonania takiego modelu, to czemu robić tę operację na obiekcie historycznym, prawie stuletnim, zachowanym w Polsce w niskiej liczbie 7 egzemplarzy, z których tylko 4 są zachowane w stanie dobrym ?
Nie lepiej to użyć do takiego celu jednego z wielu wraków Ty2 (zachowanych w ilości 54 sztuk), które na pewno nie zostaną odbudowane. Efekt będzie ten sam.

Warto tu wspomnieć, że tego typu przekroje nie cieszą się jakimś specjalnym zainteresowaniem. Stojący w Skierniewicach Pd5 (przecięty w czasach historycznych - w 1931 roku) zdecydowanie chętniej, w mojej ocenie oglądany jest od strony kompletnej. Tak więc specjalnego "zamówienia społecznego" na taki eksponat chyba nie ma. Drugi tego typu pojazd jest w Kościerzynie (tu w latach 90-tych poświęcono na ten cel egzemplarz licznej serii TKt48).

Należy podkreślić, że seria Ok1 jest serią bardzo zasłużoną dla polskiego kolejnictwa, z naszymi ziemiami związaną nierozerwalnie od początków swego istnienia, tj od 1906 roku. Była jedną z pierwszych zamawianych dla PKP po odzyskaniu niepodległości, a wreszcie poprzez swoje walory eksploatacyjne stała się podstawą do budowy polskiej odmiany - serii Ok22, która stanowi silniejszą (po stronie kotła) wersję tej wspaniałej pruskiej konstrukcji autorstwa Roberta Garbe - nawiasem mówiąc - urodzonego w Opolu...
Była wreszcie najliczniejszą na PKP (oczywiście PKP-b) serią lokomotyw pasażerskich, widywaną w kazdej DOKP, wykonująca każdy rodzaj pracy przewozowej. Była także serią, której egzemplarze w przebiegach miesięcznych biły "na głowę" nawet nowoczesne ówczesnie maszyny pospieszne - sztandarowe Pt47.

O znaczeniu serii P8 dla kolei Europy pisał już nie będę.

Dość mi tylko podsumować, że zrobienie modelu szkoleniowego z egzemplarza tak cennej serii stać się może wstydliwym akcentem (żeby nie powiedzieć - pośmiewiskiem) naszej (tj polskiej) współpracy i kontaktów z przedstawicielami muzealnictwa europejskiego - i to nie tylko w kierunku zachodnim...

Warto wspomnieć, że funkcja Muzeum to podstawowo (w pierwszym rzędzie) zachowywanie zabytkowej substancji (wystarczy zajrzeć do definicji ustawowych), a dopiero w dalszej kolejności edukacja, promocja itp. Edukacją na pierwszym planie zajmują się bowiem szkoły a nie muzea. Promocją - agencje reklamowe. Muzeum - powinno być muzeum właśnie a nie zmiksowaną nowomodną hybrydą - bo do muzeum przychodzimy zetknąć się z autentyczną przeszłością a nie z przeżutą nowomodnie papką.
W muzeum nie wszystkie eksponaty muszą błyszczeć - mogą być zachowane w stanie takim, jak do muzeum trafiły. Nie odbudowuje się przecież od podstaw archeologicznych artefaktów - choć przecież bardziej "edukacyjnie" byłoby wyrzucić np utytłane błotem gliniane skorupy do śmieci a zamówić nowe błyszczące repliki u garncarza. Nie przemalowuje się obrazów aby dodać przyjemniejsze uśmiechy postaciom. Nie dorabia się ułamanych rąk milońskiej Wenus...
W tym kontekście, stanowisku warszawskiego Muzeum Kolejnictwa, które lekką ręką pozbywa się cennego eksponatu (choć zrujnowanego) nie dziwię się - bo przyglądając się tej instytucji od dwu dekad mnie już nic nie dziwi Confused . Niczego też już po tej instytucji się nie spodziewam ani nie oczekuję. Myślałem jednak, że instytucja muzealna nowa, powołana przez młode, świeże umysły odrzuci skostniałość, zwapnienie i przerost formy nad treścią. I tu nie chciałbym się znów pomylić - no bo inaczej - to "jak tu żyć panie... " Sad .

Apeluję gorąco do pomysłodawców projektu o ponowne rozważenie tej koncepcji.Paweł Mierosławski


Post został pochwalony 2 razy

Ostatnio zmieniony przez P.Mierosławski dnia Czw 13:15, 16 Maj 2013, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
EŁCKI PASJONAT




Dołączył: 02 Lut 2013
Posty: 49
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Ełk

PostWysłany: Czw 19:06, 16 Maj 2013    Temat postu:

Ciekawe skąd wezmą tender do Okajednyki?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
t-o




Dołączył: 05 Lut 2008
Posty: 223
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 15 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: stąd

PostWysłany: Czw 19:35, 16 Maj 2013    Temat postu:

Witam

Jak wspomniał przedpiśca w Polsce mamy 2 przekroje parowozów. Faktycznie stojąc pod chmurą dla przeciętnego turysty stanowią tylko dziwną plątaninę rur i odlewów.Myślę, że jeśli już coś kroić to nie najcenniejsze egzemplarze, tylko to czego jest najwięcej, czyż ktoś by się obraził gdyby dwa lata temu przecięto kocioł parowozu Ol49-32 ???? Nie jestem przeciwnikiem przekrojów, ale też muszą być one odpowiednio zaprezentowane, przykład podaje na fotografii poniżej... wątpię, żeby ta okajedynka została tak zaprezentowana. Poza tym przekrawać trzeba kompletną lokomotywą, a nie wrak złożony z samej grubizny, bez drągów. Zrobić przekrój to też nie taka łatwa sprawa, palnikiem można tylko pośrępić blachę trzeba ją szlifować albo ciąć tarczą, sądzę że koszt wykonania porządnego przekroju może się równać połowie kosztów malowania lokomotywy, czy zatem nie lepiej pomalować niż przecinać i na zawsze uśmiercić. Czyż nie byłoby lepiej gdyby dziś nasza Pd5 nie była w całości??? Kto wie cóż by dziś ona mogła robić. Może się mylę proszę poprawić, ale czy w jakimkolwiek muzeum samochodów, ktoś wpadł na pomysł że jakiegoś klasyka motoryzacji przeciąć na pół???? Może też kogoś ciekawi jak wygląda silnik w środku, jak działa zawieszenie...

Prawda jest taka że zapewne ten parowóz nigdy w przekroju nie zobaczymy, może podwozie, rama zostaną wymienione na inne zwichrowane, może to samo stanie się z kotłem, ostatecznie zaś nasza okajedynke lub jej częsci, będą jeździć za zachodnią granicą, a w muzeum komunikacji będzie się znajdowało 70 ton różnistych części parowozu P8 które nigdy w całość nie będą złożone, czas zrobi swoje i w końcu obejmie je któraś z wiosennych akcji "porządek".

Poza tym gdzie dziś jest ta lokomotywa??? Z pewnością na terenie UE, tylko czy polski MKiDN ma jeszcze cokolwiek w jej sprawie do powiedzenia, cztery transporty tirem i parowóz zawieź można i na Gibraltar...



Pozdro
t-o


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
John C.




Dołączył: 10 Lut 2008
Posty: 281
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 16 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź

PostWysłany: Czw 21:44, 16 Maj 2013    Temat postu:

Odpowiedź Ministerstwa pogłębiło tę instytucję. Jak dla mnie całą sprawą powinno zająć się CBA od początku do końca. Żadne Policje i prokuratorzy, powiązane mają ręce politycznie. To gdzie do cholery jest parowóz!

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.parowozy.com.pl Strona Główna -> Poczekalnia Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5  Następny
Strona 1 z 5

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin