Forum www.parowozy.com.pl Strona Główna www.parowozy.com.pl
Parowozy z Wolsztyna
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Plan napraw średnich/głównych parowozów z Wolsztyna
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.parowozy.com.pl Strona Główna -> Poczekalnia
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
krzychu12231




Dołączył: 17 Lip 2010
Posty: 85
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Babimost

PostWysłany: Sob 23:02, 09 Cze 2012    Temat postu:

Dokładnie tego się domyślałem ale wolałem żeby wypowiedział się ktoś kogo wiedza nie jest oparta na domysłach. No czyli w tej chwili się Wolsztyn (jak i Chabówka) zaczną zwijać bo nie wyobrażam sobie funkcjonowania Wolsztyna przy rewizjach co rok, skoro przy 2 latach wszystko się sypie. Tak że jak najprędzej do Wolsztyna robić ostatnie zdjęcia...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kucyk




Dołączył: 28 Lut 2012
Posty: 52
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 13:04, 10 Cze 2012    Temat postu:

Kolega Krzychu widzi oczami wyobraźni jak Wolsztyn i Chabówka niedługo zaczną zwijać się przy rewizjach co rok, skoro przy 2 latach wszystko się sypie.

Nie sądzę że zwiększenie częstotliwości rewizji ma cokolwiek do „zwijania” czy „rozwijania” skansenów, gdyż przyczyna kiepskiej kondycji tkwi nie w maszynach a w ludziach, ale to już inny temat.

Czym jest rewizja zewnętrzna kotła parowozowego?

Niektórzy myślą że jest to niezmiernie trudna, pracochłonna i ogromnie kosztowna czynność. Niestety nic z tych rzeczy. Jest ona o wiele prostsza do wykonania od zwykłego przeglądu okresowego, z resztą podczas którego się ją przeprowadza.

Jak to wygląda w rzeczywistości?
Rewizja zewnętrzna składa się z trzech etapów i wymaga trzech dni i trzech wizyt inspektora TDT.
Otóż najpierw kocioł się przygotowuje do oględzin wnętrza: opróżnia z wody następnie otwiera wyczystki a czasem zbieralnik pary i za pomocą strumienia wody wymywa się na zewnątrz zgromadzony szlam i oskrobany ze ścian kamień kotłowy. Inspektor przyjeżdża i za pomocą latarki, lusterka a obecnie coraz częściej endoskopu zagląda do wewnątrz sprawdzając stan elementów od strony wody. Zwyczajowo nazywa się to „prześwietlaniem” kotła a to ze względu na stosowany dawniej system w którym wprowadzało się do wnętrza żarówkę na długim trzonku aby oświetlić oglądane zakamarki. Po tych czynnościach inspektor sporządza protokół zawierający (w przypadku braku zastrzeżeń) polecenie przygotowania kotła do próby szczelności. Przygotowanie obejmuje także wymianę zerwanych i zagłuszonych zespórek oraz przewiercenie (oczyszczenie) wszystkich zespórkowych otworów kontrolnych.

Drugim etapem jest owa próba szczelności: kocioł po zamknięciu włazów i wyczystek oraz uszczelnieniu osprzętu napełnia się wodą na full i na polecenie inspektora podnosi się w nim, tłocząc wodę, stopniowo ciśnienie do wysokości roboczego - tym się próba szczelności różni od próby wodnej że tu stosuje się tylko nacisk na jaki zbudowany jest kocioł, zaś przy próbie wodnej, wykonywanej przy rewizji wewnętrznej, daje się ciśnienie maksymalne powiększone o 25%.
Inspektor bada kocioł pozostający pod ciśnieniem wyszukując nieszczelności oraz odkształceń blach. Badanie obejmuje skrzynię ogniową, szwy, walczak, dymnicę i osprzęt. Inspektorzy nie za bardzo lubią to badanie, bo muszą włazić do pieca i do dymnicy...
Po badaniu znów sporządzany jest protokół który może nakazywać usunięcie nieprawidłowości i upoważnienie do przygotowanie kotła do próby na gorąco.

Trzeciego dnia odbywa się próba na gorąco podczas której inspektor znów ogląda kocioł tym razem będący pod parą, zwłaszcza skrzynię ogniową. Po czym następuje próba działania przyrządów zasilających, przedmuchanie wodowskazów i regulacja zaworów bezpieczeństwa.

Taka jest teoria, zaś w praktyce najczęściej inspektor przyjeżdża od razu do rozpalonego parowozu i na podstawie pobieżnych oględzin stwierdza (bo wystarczy mieć do tego dobre ucho, wszak para uchodząc przez nieszczelności syczy, a lejąca się woda plumka) czy jest sens zaglądania i robienia próby szczelności. Po czym robi sobie trzy fotki z parowozem w tel do rodzinnego albumu.

Powiem tak: z doświadczenia wiem że cichy, szczelny, zadbany parowóz nigdy nie kusi inspektora aby go dokładnie prześwietlać, w odróżnieniu do lejącego jak dziurawe wiadro. Ale to już inna historia.

Na koniec badań inspektor wydaje decyzję zezwalającą (bądź nie zezwalającą) na eksploatację kotła z podaniem kolejnego terminu badania który zawsze jest podawany w formie miesiąca i roku następnego badania.

Po tym wszystkim inspektor lubi wypić wódeczki i zagryźć łososiem wędzonym i w ten sposób należy zawsze go ugościć.

To tyle o rewizjach zewnętrznych.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Kucyk dnia Nie 17:34, 10 Cze 2012, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ty45408




Dołączył: 06 Mar 2010
Posty: 194
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Piotrków Tryb.

PostWysłany: Nie 15:44, 10 Cze 2012    Temat postu:

Filip B. napisał:
Jeszcze kilka lat temu, gdy forum "startowało" nikt nie pytał się o takie rzeczy. Większość użytkowników "starego forum" znała się osobiście, bywała wspólnie w Wolsztynie i na kolejowych imprezach. Było po prostu wiadomo kiedy czemu wychodzi rewizja kotła, kiedy i gdzie następna naprawa.(...)
Kontynuowanie dywagacji na temat "sensacyjnych" terminów proponuję zakończyć bo jak ktoś chociaż odrobinę w temacie siedzi to sobie odpowiednie informacje znajdzie. A sprawa rewizji jest wewnętrzną sprawą każdego przewoźnika, z której spowiada się on przed TDT oraz UTK, nie zaś przed szeroką publicznością.

Zaskakująca wypowiedź. Wynika z niej, że nie powinny być zadawane pytania "o takie rzeczy", które dla użytkowników "starego forum" są oczywiste, jasne, (a może tylko im wiadome). Po co inni mają wiedzieć więcej niż powinni. I to na temat, który nie wiadomo z jakich powodów kol. Filip B. nazywa "sensacyjnym". Jasne, że jak ktoś będzie odpowiednio dociekliwy i uparty, to sobie znajdzie odpowiednie informacje. Tylko wtedy, po co to forum dla wybranych, którzy i tak wszystko wiedzą? Confused


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Szepol




Dołączył: 07 Lut 2008
Posty: 231
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 32 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wałbrzych

PostWysłany: Nie 17:31, 10 Cze 2012    Temat postu:

Jak dla mnie wypowiedź Filipa jest równie bezsensowna. Jak ktoś już słusznie zauważył w czasach PRL, w których całe PKP było niesamowitą tajemnicą, terminy rewizji widniały na budkach. Wydawało mi się, że jest to do dziś kultywowane.
Jeżeli termin rewizji parowozu w Wolsztynie, który jest przynajmniej w teorii nastawiony na turystykę, takie rzeczy zaczynają być tajemnicą przedsiębiorstwa to już nie wiem co nią nie jest. Ciekawe, czy doczekamy się czasów w których numer kolejowy parowozu będzie tajemnicą?Very Happy

Całe szczęście, że są takie osoby na tym forum jak Kucyk, które w ciekawy i zupełnie przystępny sposób nawet dla zupełnych ignorantów techniki parowozowej potrafią przekazać swoją "tajemną" wiedzęVery Happy Kucyk naprawdę dobra robota Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kucyk




Dołączył: 28 Lut 2012
Posty: 52
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 18:12, 10 Cze 2012    Temat postu:

Bardzo dziękuję Koledze Szepolowi za miłe słowa, tym bardziej że moim celem uczestnictwa w owym zacnym forum jest przekazanie terortycznej i praktycznej wiedzy z zakresu eksploatacji parowozów którą na przestrzeni ponad dwudziestu lat zebrałem. Uważam że jeśli będzie ona zamknięta w moim umyśle to na niewiele się przyda nawet mi samemu, gdyż obecnie czynne parowozy można policzyć na palcach swych rąk nie mówiąc już o coraz mniejszej grupie ludzi którzy je znają i... szanują.
Zatem szanowni użytkownicy tego forum: nie chcę zabrzmieć dziwkarsko, ale korzystajcie ze mnie kiedy chcecie.

A co do "tajemnicy" terminów rewizji to polecam postąpić tak:

1. Kupujemy 2 kilo bananów i torbę ziemi do kwiatów.
2. Banany obieramy i miażdżymy dokładnie.
3. Do masy bananowej dodajemy stopniowo ziemię do uzyskania konsystencji twardego ciasta.
4. Lepimy równą kulę.
5. Wchodzimy do budki parowozu którego termin rewizji chcemy poznać i kładziemy kulę na siedzenie maszynisty.
6. Kiedy maszyniści wejdą do budki i zobaczą kulę powiedzą: - O, jaka wielka kula z ziemi i bananów! I będą ją oglądać.
7. Wy, wykorzystując odwrócenie uwagi obsługi, w tym czasie przeczytajcie datę wybitą na umieszczonej na stojaku kotła tabliczce z napisem: ostatnia próba wodna. Od tej daty można śmiało liczyć kolejne coroczne rewizje zewnętrzne, ale przede wszystkim określić kiedy skończy się termin rewizji wewnętrznej który zazwyczaj po sześciu latach od owej daty uśmierca parowóz.

Prawda że proste?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
CarnageLink




Dołączył: 22 Kwi 2012
Posty: 107
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wałbrzych

PostWysłany: Wto 20:57, 12 Cze 2012    Temat postu:

Dziękuję kolego Kucyk za instrukcję i podziw dla Ciebie za wiedzę. Lecz z niej za bardzo nie skorzystam. Widzę, że kolega jest dobrze zorientowany. Według mnie kolega powinien częściej dzielić się swoją wiedzą z forumowiczami. To jak kolega opisał opis rewizji zewnętrznej, to teraz czas na naprawę średnią, główną i rewizję wewnętrzną, a także przegląd kontrolny. Im więcej kolega opisze, tym więcej ludzi będzie wiedziała czym są różne sytuacje. Jeszcze raz gratuluję za to, że kolega jest taki dobrze przygotowany.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ty45-6




Dołączył: 20 Gru 2011
Posty: 1
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Netherland

PostWysłany: Śro 12:16, 04 Lip 2012    Temat postu:

How is it going with the Ol49-23?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kaufmann




Dołączył: 26 Sty 2009
Posty: 23
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Przemęt

PostWysłany: Czw 23:09, 05 Lip 2012    Temat postu:

Ktoś się orientuje dlaczego ściągneli z Leszna Ol49-7?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Raczek




Dołączył: 11 Gru 2010
Posty: 47
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wolsztyn

PostWysłany: Pią 10:39, 06 Lip 2012    Temat postu:

Być może dlatego, że zakłady w Lesznie mają być zamknięte, więc lepiej niech już stoi w Wolsztynie. Aczkolwiek nie wiem na ile ta informacja o zamknięciu jest prawdziwa, dobrze jakby ktoś zorientowany to zweryfikował.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Wojt7




Dołączył: 11 Mar 2012
Posty: 17
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 15:06, 08 Sie 2012    Temat postu:

Ma ktoś z was jakieś dokładniejsze informacje w sprawie transportu Pt47-65 (kiedy, o której godzinie)?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
maly97




Dołączył: 20 Sie 2011
Posty: 61
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 14:31, 09 Sie 2012    Temat postu:

23 sierpnia
Sorki 22 sierpnia Laughing


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez maly97 dnia Nie 17:49, 19 Sie 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Pitras




Dołączył: 18 Kwi 2010
Posty: 13
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Puszczykowo

PostWysłany: Pon 17:21, 10 Wrz 2012    Temat postu:

Czy w Chabówce już trwają jakieś prace przy Pt 47-65? Czy tylko przetransportowali ją tam i stoi?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ty51infy




Dołączył: 03 Wrz 2012
Posty: 53
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: CHORZÓW

PostWysłany: Pon 21:30, 10 Wrz 2012    Temat postu:

Chabówka już kilka lat naprawia Okz32, Ty42-107, Tr12 jakoś niema efektów, to co będzie z Petą?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Łukasz G.




Dołączył: 07 Lut 2008
Posty: 101
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Jaworzno

PostWysłany: Pon 21:37, 10 Wrz 2012    Temat postu:

Śmiem zgadywać, że po prostu parowozy OKz32 i Ty42 są przygotowane do przeprowadzenia odbiorów i złożenia, tak by mogły zastąpić maszyny którym wyjdzie w najbliższym czasie rewizja kotła. Nie ma zapotrzebowania na raz na wiele sprawnych parowozów w Chabówce, a i moce przerobowe warsztatu nie nadążą w ciągłym utrzymywaniu pod parą pięciu - sześciu maszyn. Natomiast co do Tr12 to nie jest obecnie naprawiany, stoi odstawiony wśród innych eksponatów skansenu. A szkoda, bo akurat Tr12 i Ol12 obok siebie ładnie by się prezentowały. Acz są to parowozy nietypowe i o ile nie wyszła skrzynia ogniowa, to znów obręcze mogą być na wyczerpaniu, i nie ma przebacz.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
bydgoszcz_waskotorowa




Dołączył: 13 Kwi 2011
Posty: 225
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bydgoszcz

PostWysłany: Pon 15:47, 13 Maj 2013    Temat postu:

Dziś zerknąłem na daty upływu rewizji wolsztyńskich czajników i konkluzja jest taka, że z końcem bieżącego roku nie będzie na stanie ani jednego loka z ważną rewizją.

Ol49-59 - RZ do 2013-03-08, przedłużona o pół roku, najpóźniej do 2013-09-28
Ol49-69 - RW/RZ do 2012-12-31, przedłużone o rok, do 2013-12-31
Pt47-65 - jak wiadomo termin ukończenia NG przeciągnie się do pierwszego kwartału 2014.

W związku z tym pojawia się kilka pytań, na które - mam nadzieję - przynajmniej częściowo ktoś z Was zna odpowiedzi:

- czy fizycznie możliwe i realne jest (patrząc od strony przepisów i praktyki), że któraś z Oelek dostanie "wtórne" przedłużenie rewizji?
- czy Oelce 69 kończy się zarówno RW, jak i RZ, czy tylko RZ? Jak teraz wygląda ten temat w świetle zmienionych przepisów dozoru kotłów parowozowych?
- przy założeniu, że Oelki nie będą miały przedłużanej powtórnie rewizji, a Petucha przyjedzie dopiero na wiosnę, czy czasem nie kroi się jakiś transfer z Chabówki do planu na "załatanie dziury"?

Wiem, że to ostatnie pytanie może przywoływać ponownie negatywne emocje, ale moje pytanie wypływa z czystej ciekawości. Żeby było jasne - nie jestem zwolennikiem takiego rozwiązania.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez bydgoszcz_waskotorowa dnia Pon 15:50, 13 Maj 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.parowozy.com.pl Strona Główna -> Poczekalnia Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11  Następny
Strona 9 z 11

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin