Forum www.parowozy.com.pl Strona Główna www.parowozy.com.pl
Parowozy z Wolsztyna
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

PKP SA wyprzedaje zabytki. Trafią na złom?
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.parowozy.com.pl Strona Główna -> Poczekalnia
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ty2-1226




Dołączył: 25 Cze 2009
Posty: 451
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: zza węgła

PostWysłany: Wto 11:50, 30 Wrz 2014    Temat postu:

Szkoda. Dobrze, że nie Kruppa... A ktoś wie co z tym małym dźwigiem z 1949 r.? Ktoś go kupił??

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
CarnageLink




Dołączył: 22 Kwi 2012
Posty: 107
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wałbrzych

PostWysłany: Czw 21:56, 02 Paź 2014    Temat postu:

MPiK Jaworzyna Śląska.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Rudy




Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 15
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 1:03, 16 Paź 2014    Temat postu:

Straciłem trochę kontakt ze sprawą, może ktoś pomoże mi uporządkować informacje. Parowóz pocięty w Nysie był z tych przetargów? Skoro złomiarz kupił parowóz, czy oznacza to, że do przetargu dopuszczono firmy czy osoby prywatne albo ogłoszono nowy przetarg?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ty2-1226




Dołączył: 25 Cze 2009
Posty: 451
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: zza węgła

PostWysłany: Pią 8:55, 24 Paź 2014    Temat postu:

@Rudy. 2x TAK. Tak, parowóz był z przetargów. Tak, dopuszczono do przetargów podmioty których początkowo miało nie być...
PKP S.A. próbowało zbyć zabytkowy tabor w czterech kolejnych przetargach. Pierwsze ogłoszenie ukazało się na stronach internetowych PKP w dniu 19 marca 2014 r. W tym przetargu PKP oferowało na sprzedaż 163 sztuk taboru kolejowego ewidencjonowanego w PKP S.A. w Oddziałach Gospodarowania Nieruchomościami w: Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Poznaniu, Warszawie i Wrocławiu.
Zgodnie z regulaminem postępowania na sprzedaż ewidencjonowanego taboru kolejowego PKP S.A. (patrz: § 2 regulaminu) w postępowaniu z dnia 19 marca 2014 r., któremu nadano numer PKP: 2014-0156202, jako oferenci mogły brać udział:
1) muzea,
2) organizacje społeczne prowadzące muzea (prowadzące działalność statutową co najmniej 12 miesięcy od dnia uzgodnienia regulaminu z Ministrem Kultury i Dziedzictwa Narodowego),
3) fundacje i stowarzyszenia mające status organizacji pożytku publicznego i prowadzące działalność w zakresie ochrony zabytków techniki kolejowej,
4) jednostki samorządu terytorialnego oraz ich jednostki organizacyjne.
Można więc uznać, że był to przetarg ograniczony, który rzeczywiście wykluczał podmioty mogące potencjalnie niszczyć zabytki.
W załączniku do tego przetargu (w poz. 7) został ujęty także parowóz Ty2-1176 z Nysy. Wskazano przy tym, że jest on objęty ochroną prawną w postaci wpisu do rejestru zabytków oraz określono jego wartość na kwotę 19.800,00 zł (netto). Wadium określono na 1.000,00 zł.
Jak wynika z opublikowanego w dniu 23 maja 2014 r. na stronach internetowych PKP S.A. wykazu parowóz Ty2-1176 z Nysy (w poz. 7) nie został sprzedany.
Kolejny przetarg (drugi) został upubliczniony w dniu 30 maja 2014 r. W przetargu tym PKP oferowało na sprzedaż tym razem 98 sztuk taboru kolejowego ewidencjonowanego w PKP S.A. w Oddziałach Gospodarowania Nieruchomościami w: Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Poznaniu, Warszawie i Wrocławiu.
Zgodnie z regulaminem postępowania na sprzedaż ewidencjonowanego taboru kolejowego PKP S.A. (patrz: § 2 regulaminu) w postępowaniu z dnia 30 maja 2014 r., któremu nadano numer PKP: 2014-0291845, jako oferenci mogły brać udział:
1) muzea,
2) organizacje społeczne prowadzące muzea (prowadzące działalność statutową co najmniej 12 miesięcy od dnia uzgodnienia regulaminu z Ministrem Kultury i Dziedzictwa Narodowego),
3) fundacje i stowarzyszenia,
4) jednostki samorządu terytorialnego oraz ich jednostki organizacyjne,
5) osoby fizyczne posiadające pełną zdolność do czynności prawnych,
6) osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne, o których mowa w Kodeksie cywilnym art. 331 § 1 KC, prowadzące we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową,
7) spółki prawa handlowego.
W stosunku do przetargu (postępowania) z dnia 19 marca 2014 r., numer PKP: 2014-0156202, zaszły istotne zmiany.
Po pierwsze, wycofano się z obowiązku posiadania przez fundacje i stowarzyszenia statusu organizacji pożytku publicznego i prowadzenia przez nie działalności w zakresie ochrony zabytków techniki kolejowej.
Po drugie, dopuszczono nowy krąg podmiotów w postaci: osób fizycznych posiadające pełną zdolność do czynności prawnych, osób fizycznych, osób prawnych i jednostek organizacyjnych, o których mowa w Kodeksie cywilnym art. 331 § 1 KC, prowadzących we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową oraz spółek prawa handlowego.
Po trzecie, PKP S.A. próbując się asekurować wobec dopuszczenia nowych podmiotów wprowadziło wymóg złożenia w ramach oferty: oświadczenia woli zachowania przedmiotu umowy, oświadczenia o planowanym wykorzystaniu zakupionego mienia, oświadczenia o wyrażeniu zgody na wizyty komisji kuratorskich (patrz: § 6 ust. 2 lit. e-g regulaminu).
Oznaczało to złamanie danego publicznego słowa. W sytuacji otwarcia przetargu na podmioty prowadzące działalność gospodarczą ochrona zabytkowego taboru kolejowego stała się iluzoryczna. Oświadczenia były listkiem figowym PKP. Bo jaką mają moc prawną wobec podmiotów gospodarczych? Żadnej.
Co ciekawe, parowóz Ty2-1176 z Nysy (wykazany w poz. 5 załącznika do przetargu) wystawiony był w tej samej cenie (nie obniżonej jej), czyli za kwotę 19.800,00 zł (netto). Wadium określono na 1.000,00 zł. Było to dość zadziwiające zważywszy na praktykę przetargową obniżania o jakiś procent wartości mienia, które nie znalazło poprzednio nabywcy.
Jak wynika z opublikowanego w dniu 27 czerwca 2014 r. na stronach internetowych PKP S.A. wykazu parowóz Ty2-1176 z Nysy (w poz. 5) i tym razem nie został sprzedany.
Następny przetarg (trzeci) został upubliczniony w dniu 8 lipca 2014 r. W przetargu tym PKP oferowało na sprzedaż tym razem 92 sztuki taboru kolejowego ewidencjonowanego w PKP S.A. w Oddziałach Gospodarowania Nieruchomościami w: Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Poznaniu, Warszawie i Wrocławiu.
Zgodnie z regulaminem postępowania na sprzedaż ewidencjonowanego taboru kolejowego PKP S.A. (patrz: § 2 regulaminu) w postępowaniu z dnia 8 lipca 2014 r., któremu nadano numer PKP: 2014-0359567, jako oferenci mógł brać udział ten sam krąg podmiotów, co w postępowaniu z dnia 30 maja 2014 r., numer PKP: 2014-0291845.
Tym razem zrobiono kolejny krok otwierający drogę do zniszczenia Ty2-1176, bowiem zrezygnowano z zapisu mówiącego o tym, że oferenci mają obowiązek złożenia w swoich ofertach oświadczenia o planowanym wykorzystaniu zakupionego mienia.
Parowóz Ty2-1176 z Nysy (wykazany w poz. 5 załącznika do przetargu) znowu wystawiony był w tej samej cenie (nie obniżonej jej), czyli za kwotę 19.800,00 zł (netto). Wadium określono na 1.000,00 zł. Znowu było to zadziwiające zważywszy na praktykę przetargową obniżania o jakiś procent wartości mienia, które nie znalazło poprzednio nabywcy.
Jak wynika z opublikowanego w dniu 13 sierpnia 2014 r. na stronach internetowych PKP S.A. wykazu parowóz Ty2-1176 z Nysy (w poz. 5) i tym razem nie został sprzedany.
Ostatni przetarg (czwarty) został upubliczniony w dniu 20 sierpnia 2014 r. W przetargu tym PKP oferowało na sprzedaż 24 sztuki taboru kolejowego ewidencjonowanego w PKP S.A. w Oddziałach Gospodarowania Nieruchomościami w: Krakowie, Warszawie i Wrocławiu.
Zgodnie z regulaminem postępowania na sprzedaż ewidencjonowanego taboru kolejowego PKP S.A. (patrz: § 2 regulaminu) w postępowaniu z dnia 20 sierpnia 2014 r., któremu nadano numer PKP: 2014-0437936, jako oferenci mógł brać udział ten sam krąg podmiotów, co w postępowaniu z dnia 8 lipca 2014 r., numer PKP: 2014-0359567.
W stosunku do poprzednich przetargów obniżono cenę za parowóz Ty2-1176 z Nysy z 19.800,00 zł (netto) na 13.200,00 zł (netto), a wadium z 1.000,00 zł na 660,00 zł. Wymogi pozostały te same, co w poprzednim przetargu.
Ostatecznie, we wrześniu 2014 r. znalazł się chętny na parowóz Ty2-1176 wraz z tendrem - podmiot prowadzący działalność gospodarczą w zakresie obrotu złomem…
Sytuacji zabytkowego taboru kolejowego wystawianego na sprzedaż przez PKP S.A. nie ratowały ani niewiążące oferentów (potencjalnych nabywców) oświadczenia, ani preambuły zamieszczane w regulaminach.
Warte nadmienienia jest, że tekst preambuły do regulaminu pierwszego przetargu z dnia 19 marca 2014 r. brzmiał: „Celem PKP S.A. jest zbycie zabytkowego taboru kolejowego w sposób zapewniający daleko idącą pewność zachowania historycznego dziedzictwa techniki transportu kolejowego poprzez ukierunkowanie zbycia na rzecz organizacji działających w sferze ochrony zabytków kolejnictwa lub jednostek samorządu terytorialnego”.
Ostatecznie tekst preambuły czwartego przetargu z dnia 20 sierpnia 2014 r. brzmiał: „Celem PKP S.A. jest zbycie zabytkowego taboru kolejowego w sposób zapewniający daleko idącą pewność zachowania historycznego dziedzictwa techniki transportu kolejowego poprzez ukierunkowanie zbycia na rzecz organizacji, jednostek samorządu terytorialnego a także innych podmiotów działających w sposób zapewniający trwałe zachowanie jego wartości”.
Jak widać na przykładzie parowozu Ty2-1176 i jego tendra działania całego kierownictwa PKP S.A., w tym zarządu i dyrektorów właściwego departamentu przyczyniły się w sposób bezpośredni i pośredni do zagłady zabytkowej lokomotywy.
W przypadku Departamentu Ewidencji Nieruchomości PKP S.A. to nie pierwszy tego typu „sukces”. Wcześniej doprowadził on do sprzedaży
w drodze przetargu publicznego nieograniczonego parowozu Ol49-18 z Łukowa (został pocięty na złom), próbował sprzedać parowóz Ty2-1226 z Tłuszcza (w ostatniej chwili uratowany wpisaniem do rejestru zabytków; w tym roku zakupiony przez starostwo powiatowe z Wołomina i ustawiony w charakterze pomnika techniki przed szkołą w Tłuszczu),
parowóz Tkt48-155 z Kudowy Zdrój (został pocięty na złom), czy wreszcie parowóz Ol49-80 z Ełku (sprzedany przedsiębiorstwu prowadzącemu działalność gospodarczą w zakresie
obrotu złomem, które w styczniu tego roku pocięło tender).
Powyższe oznacza, że PKP S.A., w tym Departament Ewidencji Nieruchomości PKP S.A., oraz zarząd PKP S.A. (szczególnie po spotkaniach z przedstawicielami organizacji pozarządowych oraz po powtarzanych od lat monitach ze strony właściwych miejscowo konserwatorów zabytków oraz doniesieniach medialnych miał pełną świadomość, czym grozi dopuszczenie do takiego przetargu podmiotów zawodowo trudniących się obrotem złomem. Taką świadomość po spotkaniu ze stycznia 2013 r. miała także pani wiceprezes Maria Wasiak.
Jeżeli więc mimo zapewnień podsekretarza stanu ds. kolejnictwa w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej [ob. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju] pana Andrzej Massela oraz zarządu PKP S.A. (w tym Marii Wasiak) i dyrekcji Departamentu Ewidencji Nieruchomości PKP S.A. (tj. pana Dariusza Zduńczuka i Andrzeja Pęczaka) w trakcie procesu sprzedaży zabytkowego taboru kolejowego doszło do zmiany uzgodnionych warunków to wyraźnie widać, że dla PKP S.A. wcale nie liczyło się dobro zabytków.
Evil or Very Mad


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ariel Ciechański




Dołączył: 05 Lut 2008
Posty: 782
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 31 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Skierniewice

PostWysłany: Pią 11:44, 24 Paź 2014    Temat postu:

Ty2-1226 napisał:
... wyraźnie widać, że dla PKP S.A. wcale nie liczyło się dobro zabytków.
Evil or Very Mad


Przecież to było wiadomo od początku, miłośnicy mieli się udławić rzuconym im na żer taborem, by się zamknęli. A teraz zawsze można powiedzieć, przecież mogliście kupić w pierwszym przetargu...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ty2-1226




Dołączył: 25 Cze 2009
Posty: 451
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: zza węgła

PostWysłany: Pią 14:07, 24 Paź 2014    Temat postu:

Ciekawie wygląda w tej całej sytuacji ustanowienie Fundacji Grupy PKP z kapitałem 500.000,00 zł... Rolling Eyes
Celami fundacji są m.in.:
ochrona dóbr kultury i dziedzictwa narodowego, w tym w szczególności prowadzenie działań związanych z tradycjami i historią kolejnictwa
oraz
współpraca z organizacjami pozarządowymi.
Jakoś to marnie widzę...
Rolling Eyes

Era parowozów bis?? Confused


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Ty2-1226 dnia Pią 14:08, 24 Paź 2014, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ariel Ciechański




Dołączył: 05 Lut 2008
Posty: 782
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 31 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Skierniewice

PostWysłany: Nie 2:36, 02 Lis 2014    Temat postu:

Ty2-1226 napisał:
...
oraz
współpraca z organizacjami pozarządowymi.
Jakoś to marnie widzę...
Rolling Eyes

Era parowozów bis?? Confused


No nie wiem... Ja znam jednego takiego, który np. przy wsparciu tej Fundacji sprowadził sobie wagony z Pokrzywnej Razz...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ty2-1226




Dołączył: 25 Cze 2009
Posty: 451
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: zza węgła

PostWysłany: Nie 10:45, 02 Lis 2014    Temat postu:

Gerber do Jaworzyny??? Rolling Eyes

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
CarnageLink




Dołączył: 22 Kwi 2012
Posty: 107
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wałbrzych

PostWysłany: Nie 13:52, 02 Lis 2014    Temat postu:

Nie, Łukasz Romaniecki z SMK Jaworzyna Śląska.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ty2-1226




Dołączył: 25 Cze 2009
Posty: 451
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: zza węgła

PostWysłany: Nie 14:46, 02 Lis 2014    Temat postu:

Smile Dziękuję za sprostowanie. Jeżeli to faktycznie przez Fundację Grupy PKP to fajnie. Pytanie jest za to innej natury. Czy Fundacja Grupy PKP jest zamiast Fundacji Era Parowozów, czy będzie działać niezależnie od niej??

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
CarnageLink




Dołączył: 22 Kwi 2012
Posty: 107
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wałbrzych

PostWysłany: Nie 19:29, 02 Lis 2014    Temat postu:

Ogólnie to są dwie Fundacje:
- Grupy PKP
- Era Parowozów.

Działają one niezależnie od siebie.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Rudy




Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 15
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 3:21, 11 Lis 2014    Temat postu:

Ty2-1226 Dzięki za odpowiedź i wyklarowanie sytuacji.

W takim razie, czy jakiś tabor pozostał bez kupców i możemy spodziewać się następnych przetargów?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ty2-1226




Dołączył: 25 Cze 2009
Posty: 451
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: zza węgła

PostWysłany: Wto 11:39, 11 Lis 2014    Temat postu:

Bardziej zasadne jest pytanie, czy w efekcie wszystkie przetargi nie będą (nie powinny być unieważnione)...?? Rolling Eyes

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.parowozy.com.pl Strona Główna -> Poczekalnia Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5
Strona 5 z 5

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin