Forum www.parowozy.com.pl Strona Główna www.parowozy.com.pl
Parowozy z Wolsztyna
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

PKP SA wyprzedaje zabytki. Trafią na złom?
Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.parowozy.com.pl Strona Główna -> Poczekalnia
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Sputnik




Dołączył: 17 Paź 2011
Posty: 26
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: S t o l i c a

PostWysłany: Śro 19:01, 24 Paź 2012    Temat postu: PKP SA wyprzedaje zabytki. Trafią na złom?

Cytat:
Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej wystosowało list, w którym informuje, że PKP SA chce wyprzedać zabytkowe wagony, parowozy, dźwigi oraz inne urządzenia. Miłośnicy boją się, że mogą trafić na złom.

Wiele zabytków już zezłomowano

Jak podaje PKP SA w przetargu będą mogli wziąć udział wyłącznie organizację skupiające miłośników kolei oraz wszystkie placówki muzealne działające na terenie kraju. Stowarzyszenie Miłośników Kolei obawia się jednak, że zabytki po sprzedaży trafią na złomowiska - "Jak pokazują liczne przykłady zabytki te są sprzedawane, każdemu, kto powie, że jest miłośnikiem kolei. Liczne zabytki zostały w ten sposób sprzedane, a następnie pocięte na złom i nikogo to nie dziwi. Obawa odnośnie kolejnego przetargu jest uzasadniona, ponieważ PKP SA, posiada sporą liczbę zabytków, które są pozostawione na przysłowiowa pastwę losu".

Stowarzyszenie niepokoi się też o stan zabytków, którymi obecnie dysponuje PKP SA. Jak podaje Stowarzyszenie w liście - "Przykładem mogą być zabytkowe wagony po byłych wczasów wagonowych na stacji Jedlina Zdrój. Większość z tych wagonów posiadała wpis do rejestru zabytków, niestety właściciel tj. PKP SA nie dołożył żadnych starań mających na celu ochronę swojego majątku, a służby państwowe odpowiedzialne za zabytki w ogóle nie podejmowały tematu dewastowanych zabytków. Na dzień dzisiejszy po wczasach wagonowych zostały już tylko zdjęcia. Wszystkie wagony, a w zasadzie to, co po nich zostało pokazują jak w naszym kraju dba się o zabytki techniki". Bez nadzoru według Stowarzyszenia pozostawiono także zabytkowe wagony z lat 1890-1920 na stacji Jaworzyna Śląska. Wagony są dewastowane i rozkradane przez złomiarzy.

PKP SA: Postawimy odpowiednie warunki przy sprzedaży

- Jesteśmy w trakcie przygotowań do przetargu na zbycie taboru kolejowego, w tym taboru zabytkowego. W chwili obecnej przygotowania nie są jeszcze zakończone, gdyż weryfikujemy dane o taborze, którego łącznie jest około 250 sztuk (w całej Polsce), a także opracowujemy warunki sprzedaży, które uniemożliwią nabywanie zabytkowego taboru przez firmy handlujące złomem - powiedział „Rynkowi Kolejowemu” Bartłomiej Sarna, rzecznik prasowy PKP SA we Wrocławiu.

Według PKP SA nie ma możliwości całodobowego zabezpieczenia zabytkowego taboru zarówno na stacji Jedlina Zdrój, jak i Jaworzyna Śląska. - W 2005 roku na przełomie września i października wagony w Jedlinie Zdrój zostały zdewastowane i w dużej mierze rozkradzione, co skończyło się prawomocnymi wyrokami sądu dla siedmiu osób. Tego rodzaju akty nie są tylko i wyłącznie problem kolei, ale wszystkich instytucji, które mają w swoich zasobach zabytkowe mienie – wyjaśnia Sarna.

Część zabytków została przekazana na rzecz samorządów. Jednym z przykładów jest przekazanie na rzecz miasta Wrocław zabytkowego parowozu typ Ty2-1035, który obecnie stanowi część instalacji "Pociąg do nieba" na placu Strzegomskim we Wrocławiu.

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
robert




Dołączył: 06 Lut 2008
Posty: 435
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 19 razy
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Śro 22:33, 02 Sty 2013    Temat postu:

Wklejam tu. Jestem ciekaw jakim cudem ten gość legalnie zdobył dźwignię przepustnicy do Pt47???
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez robert dnia Śro 22:33, 02 Sty 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Furia




Dołączył: 30 Sie 2012
Posty: 48
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Dopiewo/Poznań

PostWysłany: Czw 10:54, 03 Sty 2013    Temat postu:

Legalnie? Da się. Parowóz kupuje złomiarz, złomiarz sprzedaje każdemu zainteresowanemu cokolwiek, oczywiście za kwotę większą niż wartość hutnicza. Nawet kwit wystawi. Często można spotkać się z ogłoszeniami, gdy złomiarze sprzedają elementy niemetalowe, albo zawierające małą ilość metalu, typu fotele, półki, bo dla nich to tylko zwykłe śmieci, stwarzające problemy.

Parowozów Pt47 zostało bodaj 17 sztuk, wyprodukowali ich dokładnie 180 egzemplarzy. Dużo z nich było kasowanych w latach 90, gdzie już je prywaciarze cieli.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Furia dnia Czw 10:56, 03 Sty 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ty2-1226




Dołączył: 25 Cze 2009
Posty: 451
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: zza węgła

PostWysłany: Pią 11:40, 04 Sty 2013    Temat postu:

PKP odgrażało się, że zrobi przetarg jeszcze w 2012 r. i cisza. Spasują, czy będą w to brnęli, o to jest pytanie? Rolling Eyes

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
John C.




Dołączył: 10 Lut 2008
Posty: 281
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 16 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź

PostWysłany: Nie 12:35, 06 Sty 2013    Temat postu:

Onegdaj jedna ze Spółek wymagała:KRS ,NIP,Regon, zabezpieczone miejsce postoju (szopa , skansen) wpis do rejestru, zakaz odsprzedawania itp. Co zrobi PKP SA to jedna wielka niewiadoma, szczególnie będzie ciekawa wycena. Normalnie powinno być od złotówki bez wydziwiania od wagi etc. Bo niby skąd Stowarzyszenia maja wytrzasnąć ciężkie tysiące złotych. W końcu chodzi o zachowanie zabytków a nie zarabianie kasy. Egzamin dla PKP S.A.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ty45408




Dołączył: 06 Mar 2010
Posty: 194
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Piotrków Tryb.

PostWysłany: Nie 14:57, 06 Sty 2013    Temat postu:

John C. napisał:
W końcu chodzi o zachowanie zabytków a nie zarabianie kasy. Egzamin dla PKP S.A.

Ale mnie rozbawiłeś w dniu Trzech Króli! Gdyby chodziło o ratowanie zabytków to dawno te wagony, parowozy itd. powinny stać pod zadaszeniem przynajmniej do chwili aż znajdzie się ktoś, kto dysponuje pieniędzmi aby je odrestaurować. Dziesiątki dawnych, pustych obecnie parowozowni będących w posiadaniu PKP Cargo, stoi niewykorzystanych, a zabytki gniją pod gołym niebem. Popatrzmy na przykład Wolsztyna, gdzie słyszymy od lat o powołaniu spółki, która ma zarabiać na eksploatacji starych, wysłużonych maszyn. Zadanie z założenia niewykonalne i dlatego ciągle nie widać chętnych do jej powstania. Nie czarujmy się, że jakiekolwiek muzeum (którego powstanie oczywiście wszyscy notable popierają, deklarują poparcie, robią piękne miny) będzie przedsiębiorstwem dochodowym i może się utrzymać bez dotacji, sponsorów, obfitych darów. No, ale jakiegoś Kacpra, Melchiora, Baltazara kolejowego póki co nie widać.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
John C.




Dołączył: 10 Lut 2008
Posty: 281
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 16 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź

PostWysłany: Nie 17:20, 06 Sty 2013    Temat postu:

Pokaż mi puste MD za które Cargo płaci czynsz. Nie po to opuszczali szopy aby ponosić koszty. Nikomu nie przyjdzie do głowy inwestować w alokacje zabytkowego taboru po pustych obiektach. Przyjęcie choćby węgierskiego modelu ochrony, jest nie do ogarnięcia dla naszych urzedników. Owszem , Ty też mnie rozbawiłeś że kiedyś znajdzie się dobry wujek i ogarnie wszelakie wolne zabytki w kraju. Chyba że ktoś z nas we w wtorek

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez John C. dnia Nie 18:05, 06 Sty 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ty45408




Dołączył: 06 Mar 2010
Posty: 194
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Piotrków Tryb.

PostWysłany: Pon 0:36, 07 Sty 2013    Temat postu:

Zmobilizowałeś mnie na wtorek-chyba pójdę na całość. A wracając do tematu to chciałem wykazać, że od lat żaden z decydentów wysokiego szczebla nie ma zamiaru zajmować się jakimiś tam rupieciami, a garstka entuzjastów nigdy nie zdobędzie takich środków aby je ratować - co stawia sprawę ratowania zabytków kolejowych w beznadziejnej sytuacji. Pojęcia takie jak wartości historyczne zabytków techniki, zachowanie ich dla potomnych, dla nuworyszów-menedżerów nie istnieją. Jeżeli coś nie zarabia(dla nich przede wszystkim), to jest bez znaczenia i może zniknąć. I nie wierzę w cuda, ani w "dobrego wujka"- co chyba jasno wynikało z kontekstu mojej wypowiedzi - lecz nie widzę z drugiej strony, aby powołanie jakiejś tam spółki mogło doprowadzić do tego, że muzealne parowozy i wagony, które najpierw trzeba odrestaurować za ciężkie pieniądze, nagle zaczną być dochodowe. Gdyby decydentom zależało choć trochę na ratowaniu zabytków, to nie wystawialiby ich na pastwę wandali, złomiarzy, tylko już kilkanaście lat temu zabezpieczyliby część z nich do chwili rozwiązania sprawy ich przyszłości w wytypowanych kilku istniejących parowozowniach. Co do MD za które Cargo płaci czynsz, to nie mam takiego rozeznania, lecz widzę olbrzymią, stosunkowo w dobrym stanie, prawie pustą parowozownię w Piotrkowie, która chyba nadal jest własnością PKP SA. Piszę - prawie pustą, bo gdzieś tam w kącie spółka REMTRAK z Torunia (zresztą jest to spółka podległa PKP SA) wykonuje remonty wózków wagonowych. Domyślać się mogę tylko, że obiekt ten nadal jest własnością PKP SA.
Pozdrawiam!


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ariel Ciechański




Dołączył: 05 Lut 2008
Posty: 782
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 31 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Skierniewice

PostWysłany: Pon 14:46, 07 Sty 2013    Temat postu:

ty45408 napisał:
Co do MD za które Cargo płaci czynsz, to nie mam takiego rozeznania, lecz widzę olbrzymią, stosunkowo w dobrym stanie, prawie pustą parowozownię w Piotrkowie, która chyba nadal jest własnością PKP SA. Piszę - prawie pustą, bo gdzieś tam w kącie spółka REMTRAK z Torunia (zresztą jest to spółka podległa PKP SA) wykonuje remonty wózków wagonowych. Domyślać się mogę tylko, że obiekt ten nadal jest własnością PKP SA.
Pozdrawiam!


Pisałeś o PKP Cargo, a ono minimalizuje koszty i często nawet w ogromych szopach typu Wałbrzych wynajmuje góra kilka kanałów. Zasadniczo mało która parowozownia poza Skierniewicami i Jaworzyną Śląską nie jest we władaniu PKP S.A.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
CarnageLink




Dołączył: 22 Kwi 2012
Posty: 107
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wałbrzych

PostWysłany: Pon 20:42, 07 Sty 2013    Temat postu:

Zostałem wywołany do tablicy poprzez wypowiedź Ariela, więc się na nią zgłaszam. Powiem tak, gdy w 2001 roku zostały powołane spółki, to do PKP Cargo został wrzucony tabor do przewozów towarowych tj. lokomotywy i wagony, przy okazji parowozy i zabytkowe wagony osobowe, lecz bez zaplecza technicznego, czyli bez parowozowni, lokomotywowni, warsztatów. I to był wielki błąd. Budynki techniczne zostały przekazane do PKP Nieruchomości, która była i jest ściśle współpracująca z PKP SA. Obecnie PKP Nieruchomości, żądają wielkich czynszów za korzystanie z tych budynków i dlatego PKP Cargo, PKP Intercity nie chce użytkować budynków technicznych i dlatego zamyka się szopy. Przykładów jest wiele i możemy popatrzeć ile już szop nie jest użytkowanych, np. jest to szopa w Węglińcu (posiadają kilka kanałów i robią przeglądy i naprawy), Wałbrzychu, Katowicach i wiele wiele innych. PKP Cargo użytkuje obecnie w Wałbrzychu 2 stanowiska, a jest na tej szopie 27 stanowisk, teraz budowana jest mała hala na PK, która będzie we władaniu PKP Cargo, zaś reszta szopy idzie do zdania do Nieruchomości, no chyba, że coś się zmieni. Obecnie będzie likwidowana szopa w Jeleniej Górze. I to nazywa się minimalizacją kosztów użytkowania, a co z tymi ludźmi, którzy nie wiadomo gdzie pójdą. Obecnie we władaniu i na własność posiada PKP Cargo szopę w Wolsztynie i Chabówce, zaś własnością prywatną jest szopa w Jaworzynie Śląskiej, Skierniewicach i Kościerzynie. Według mnie powinno się jak najszybciej odebrać takie budynki PKP Nieruchomością i przekazać je we władanie przewoźników z Grupy PKP.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Filip B.




Dołączył: 05 Lut 2008
Posty: 162
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 12 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Nowy Dwór Gdański

PostWysłany: Pon 21:04, 07 Sty 2013    Temat postu:

CarnageLink napisał:
Budynki techniczne zostały przekazane do PKP Nieruchomości, która była i jest ściśle współpracująca z PKP SA.

W "mikolandzie" przyjęło się używać sformułowania PKP Nieruchomości, ale to jest tak naprawdę oddział samego PKP S.A., czyli jedno i to samo co PKP S.A.
CarnageLink napisał:
Obecnie we władaniu i na własność posiada PKP Cargo szopę w Wolsztynie i Chabówce

Posiada, czy wydaje Ci się, że posiada?
We władaniu - OK. Ale na własność?

Pozdrawiam!
FB


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
t-o




Dołączył: 05 Lut 2008
Posty: 223
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 15 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: stąd

PostWysłany: Pon 22:47, 07 Sty 2013    Temat postu:

Filip B. napisał:

Posiada, czy wydaje Ci się, że posiada?
We władaniu - OK. Ale na własność?

Pozdrawiam!
FB


Filipie, nie jesteście na bieżąco Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Filip B.




Dołączył: 05 Lut 2008
Posty: 162
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 12 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Nowy Dwór Gdański

PostWysłany: Wto 9:34, 08 Sty 2013    Temat postu:

To wspaniała wiadomość, bo w daaaawnych Wink czasach, gdy codziennie było pod parą około trzech parowozów (czyli 5 lat temu) nieposiadanie prawa własności do budynków i terenu "szopy" było argumentem podnoszonym przez niektórych przedstawicieli firmy zarządzającej parowozownią jako powód niewystępowania o środki unijne na jej rozwój. Do dzieła Panowie z PKP Cargo Logistics!

Pozdrawiam!
FB


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ty2-1226




Dołączył: 25 Cze 2009
Posty: 451
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: zza węgła

PostWysłany: Wto 20:03, 08 Sty 2013    Temat postu:

Za ten bajzel (delikatnie mówiąc) na PKP-ie to powinna być szybka ścieżka sądownicza. Jakieś sądy 24-godzinne i obozy pracy. Może trzeba by pomyśleć o reaktywacji Komisji Specjalnej do Walki z Nadużyciami i Szkodnictwem Gospodarczym??? Rolling Eyes
Sprawa np. z szopą w Pyskowicach to tylko jeden z przykładów marnotrawstwa mienia państwowego.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Ty2-1226 dnia Wto 20:16, 08 Sty 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ty45408




Dołączył: 06 Mar 2010
Posty: 194
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Piotrków Tryb.

PostWysłany: Wto 22:16, 08 Sty 2013    Temat postu:

Ty2-1226 napisał:

Sprawa np. z szopą w Pyskowicach to tylko jeden z przykładów marnotrawstwa mienia państwowego.

Tak btw. nie mogę przyzwyczaić się do nagminnego nazywania przez wielu dyskutantów budynku parowozowni słowem "szopa". Może w poznańskim, gdzie niemieckojęzyczne wpływy były długoletnie i silne, ta naleciałość germańska jest zrozumiała ( spolszczenie od nazwy lokomotivschuppe) - lecz w innych rejonach Polski jest dziwna. Nigdy nie słyszałem aby mój Ojciec - przedwojenny kolejarz i maszynista parowozu do roku 1966, wyrażał się w taki sposób o swoim miejscu pracy. Zawsze szedł "do remizy", "depo", "parowozowni" - lecz nigdy nie do "szopy", który to rzeczownik odnosił się do bylejakiej budy, i był w zasadzie określeniem negatywnie opisującym budynek. Co Wy na to?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.parowozy.com.pl Strona Główna -> Poczekalnia Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5  Następny
Strona 1 z 5

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin