Forum www.parowozy.com.pl Strona Główna www.parowozy.com.pl
Parowozy z Wolsztyna
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Linia 357(Sulechów - Luboń koło Poznania)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.parowozy.com.pl Strona Główna -> Ruch planowy
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Emillex




Dołączył: 04 Lis 2009
Posty: 47
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wielkopolska

PostWysłany: Pon 12:47, 01 Lis 2010    Temat postu:

Takie podkłady (która mają się znaleźć na całej długości linii) są rzeczywiscie stylizowane na dawne czasy. Klimatycznie...


Cytat:
Nowocześnie w stylu retro
Stan linii kolejowej do Wolsztyna jest dziś tak zły, że pociąg musi zwalniać na całej trasie aż 20 razy do prędkości w niektórych miejscach nawet 20 km/h.
Jest szansa, że się to zmieni, gdyż wkrótce rozpocznie się jej modernizacja.

Jednotorowa, niezelektryfikowana linia z Lubonia pod Poznaniem do Wolsztyna powstała na początku XX wieku. Liczy 73 kilometry. Dziś kursują po niej autobusy szynowe oraz prawdziwe parowozy z wolsztyńskiej, ponadstuletniej parowozowni, wożąc codziennie Wielkopolan do szkół i pracy. Pociągi jeżdżą jednak tak wolno, że nie korzysta z nich zbyt wielu pasażerów.

Wielkopolski samorząd postanowił to zmienić i wpisał modernizację linii do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Wielkopolskiego. Inwestycja będzie kosztowała ok. 83 mln zł, z czego blisko 77 procent stanowi dofinansowanie unijne. Prace na linii rozpoczną się w przyszłym roku.

W ramach modernizacji zostanie wymieniona nawierzchnia i podtorze, m.in. podkłady, rozjazdy, szyny. Perony będą dostosowane dla osób niepełnosprawnych, a gruntowe przystanki utwardzone.

W ramach inwestycji likwidacji ulegnie 16 z 93 przejazdów kolejowych, głównie tych kategorii D, oznaczonych jedynie znakami drogowymi. Na sześciu przejazdach zostaną zamontowane rogatki, a na 11 – samoczynna sygnalizacja.

Zostaną kultowe semafory
Trasa będzie w całości wykonana w konwencji historycznej. Co to znaczy? Na tej linii, jak dotąd, nie będzie sieci trakcyjnej, więc poruszać się po niej będą mogły tylko parowozy, pociągi z lokomotywami spalinowymi oraz autobusy szynowe.

Pozostaną na niej wszystkie elementy sterowania ruchem, jakie dotąd znamy, m.in. kultowe semafory kształtowe. Nowością będą jedynie ustawiane kilkaset metrów przed semaforami świetlne tarcze ostrzegawcze.
Zmiany na historyczne będą tak dalekie, że na przykład w Grodzisku Wielkopolskim, gdzie przed wjazdem stoi semafor świetlny, zostanie on zastąpiony na starszy typ – z ramieniem.

- Nie chodzi o to, żeby z tej linii zrobić skansen – zaznacza Grzegorz Palacz, kierownik projektu modernizacji. – Jeśli będziemy przebudowywać perony, to według nowoczesnych parametrów, ich wysokość będzie zgodna z obecnymi standardami. Pasażerowie nie będą musieli się męczyć, by wspiąć się na schody pociągu - dodaje.

Za zgodą wojewódzkiego konserwatora zabytków w Szreniawie zostanie zbudowany zupełnie nowy peron, tzw. wyspowy. Pozostawione jednak zostaną też stare (tylko na tej jednej stacji), żeby można było zobaczyć, jak kiedyś wyglądały perony. Na tym dworcu pojawią się też atrapy starych kolejowych urządzeń, które mają być turystyczną atrakcją. We współpracy z Muzeum Rolnictwa w Szreniawie na stacji mają zaś stanąć zabytkowe maszyny, wykorzystywane przed wielu laty w rolnictwie, które kiedyś poruszały się po torach kolejowych.
Jak się uda, to za parę lat, na krótkiej trasie z dworca kolejowego w Szreniawie do muzeum będzie można dojechać kolejką wąskotorową.

Krajobrazowość w założeniu
Modernizacja jest też ważna w związku z kursowaniem parowozów. Trasa do Wolsztyna jest jedyną w świecie, po której jeżdżą parowozy w ruchu planowym (oprócz trasy z Wolsztyna do Leszna). - Linia w swoim założeniu ma być pasażerska, krajobrazowa, a nie towarowa, więc znikną z niej niepotrzebne bocznice z niezbyt atrakcyjnymi hałdami materiałów budowlanych – zapowiada Grzegorz Palacz.

Inwestycja ma zostać zakończona do 31 kwietnia 2012 r.

Niedawno został wyremontowany wiadukt w Łęczycy (pociągi muszą jeszcze przed nim zwalniać, ale nie z powodu złego stanu budowli, tylko kiepskiego torowiska), znajdujący się również na linii Wolsztyn - Luboń. Konserwator zabytków nie pozwolił na unowocześnienie jego konstrukcji, ani na zbudowanie nowego wiaduktu, a jedynie na odtworzenie konstrukcji z zachowaniem pierwotnego wyglądu.

– To dlatego spotkaliśmy się z zarzutami, że nic nie zrobiliśmy, że wiadukt na nowo zacznie rdzewieć. A to nieprawda. Wszystko jest nowe, ale z zachowaniem starego wyglądu – podkreśla Palacz. Modernizacja wiaduktu trwała dziewięć miesięcy.

Źródło: KOW

Cytat:
Jeśli będziemy przebudowywać perony, to według nowoczesnych parametrów, ich wysokość będzie zgodna z obecnymi standardami.

Podwyższą je i zostawią na starych płytach czy zbuduja nowe, takie z czerwonej cegł bądź inne.
Co ciekawe, w Granowie podkłady na rozjazdach są...drewniane, natomiast ekipa PNI z Grodziska pojechałą sobie niedawno do Kalisza Pomorskiego tam coś dłubać.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Emillex dnia Pon 12:57, 01 Lis 2010, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Szymek




Dołączył: 20 Paź 2010
Posty: 92
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Stęszew

PostWysłany: Pon 14:16, 01 Lis 2010    Temat postu:

Mnie to nie zachwyca... ZTCW na klasycznym torze z podkładami drewnianymi i tradycyjnym mocowaniu można uciągnąć 120km/h. Nigdzie ani mowy o żadnym wiadukcie... W jakich my do cholery czasach żyjemy?! Cztery skrzyżowania z DK32, DK5 i przyszła S5 i co niektóre lokalne nie zasługują na skrzyżowanie dwupoziomowe? Czy warto oszczędzać na ludzkim życiu? Perony wyspowe to porażka do kwadratu. W artykule mowa tylko o Szreniawie i mam nadzieje, że dotyczy to tylko tej stacji. Ale dlaczego akurat w Szreniawie? Nie podoba mi się idea wyłącznie trasy do pociągów osobowych. Ładownie towarowe to nieodłączny element każdej pruskiej stacji. Postulowałbym nad odbudową pierwotnego układy torowego na każdej stacji, jeśli nie z przyczyn ekonomicznych to chociaż historycznych. Linia miałaby duży potencjał w przewozach towarowych gdyby nie krótkowzroczność lokalnych władz, które projektem nie objęły już odcinka Wolsztyn - Sulechów. Tyczy się to również pociągów osobowych Poz - ZG... Nie ma nigdzie mowy np o odbudowie wyciętych żurawi wodnych w Stęszewie, Grodzisku, czy Rostarzewie. Nie powiedziano nic o licznych budynkach gospodarczych, towarowych i trakcyjnych na całej linii, tj wieże wodne, pompownie, magazyny itd. Ba, nie ma mowy o dworcach! Jaki los je czeka? Czy nadal będą popadały w ruinę pod (nie)rządem PKP NZ? Odpływ pasażerów to nie tylko skutek niskiej prędkości szlakowej, ale fatalnego stanu dworców, które straszą podróżnych. Mimo tych i innych mankamentów należy się cieszyć że wogóle coś zaczęli robić...

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Szymek dnia Pon 14:20, 01 Lis 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
taboret1




Dołączył: 10 Lut 2008
Posty: 60
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 14:44, 01 Lis 2010    Temat postu:

Utrudnianie na ewentualną przyszłość ruchu pociągów towarowych jest moim zdaniem chore. Można pogodzić się z faktem, że przewóz osób koleją, z polityką znaną w naszym kraju może być niezbyt opłacalny, ale powinny być podejmowane chociaż wszelkie możliwe działania, prowadzące do zwiększenia udziału kolei w transporcie towarów. Miałem nadzieję, że za ileś lat ludzie za to odpowiedzialni pójdą po rozum do głowy i coś zacznie w tym kierunku się dziać. Ale wtedy nawet nie będzie już takiej możliwości, bo wszelkie możliwe ładownie, bocznice itd. przestaną istnieć, a nikt tego nie odbuduje, bo jak będzie miało się to opłacać, skoro "nie opłaca się" tego nawet utrzymać... Co komu szkodził ten dodatkowy tor w Granowie czy Szreniawie? Leżeć sobie mógł, jeść nie wołał, choćby nawet bez zwrotnic, z możliwością ich łatwej ponownej zabudowy w przypadku powrotu faktycznego zapotrzebowania. Co do historycznego charakteru jeszcze- bardzo szkoda mi drewnianych słupów oświetleniowych w okolicach nastawni wykonawczej w Grodzisku. To wszystko też mogło być zachowane, możliwość pozyskania nowych drewnianych słupów chyba jest, drutu do wymiany linii napowietrznej też. Kosztów, przynajmniej drastycznie by to nie podniosło. Tymczasem leżą tam już sobie te obleśne betony...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
DoT




Dołączył: 05 Lut 2008
Posty: 147
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań

PostWysłany: Pon 23:27, 01 Lis 2010    Temat postu:

Emillex podał źródło informacji, ale lepiej będzie podać link,
[link widoczny dla zalogowanych]
a nóż ktoś zechce się tam wypowiedzieć.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
leszek241




Dołączył: 07 Paź 2010
Posty: 3
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 20:47, 14 Lis 2010    Temat postu:

Co komu szkodził ten dodatkowy tor w Granowie czy Szreniawie?

A co zrobili w Strykowie ?? Najpierw wycięli semafory, potem rozebrali tor przy peronie 2, a teraz w ramach "rewitalizacji" zamieniają stację Strykowo Poznańskie w przystanek... Ja dziękuję bardzo za taką "rewitalizację"... Exclamation Neutral


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
jawor




Dołączył: 01 Maj 2010
Posty: 9
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kargowa

PostWysłany: Sob 21:23, 12 Lut 2011    Temat postu:

Emillex napisał:
Modernizacja tak, ale nie kosztem zniszczenia wiekowej infrastruktury kolejowej. Jest kilka przykładów modernizacji gdzie "została zachowana historyczny charakter linii", patrz szlak Wrocław Zachodni-Trzebnica. Nikt tam się nie bawił w nowe perony, wiaty na przystankach osobowych, dworzec w Trzebnicy wzorowo odnowili. I co? I ludzie jeżdżą, jeżdżą pociągiem po kilkunastoletniej przerwie.


To czemu tak nie zrobią na odcinku 357ki od Wolsztyna do Sulechowa? Przecież tu także jest większość rzeczy dobrze zachowana(nie mówiąc o znakach pionowych , których nie opłaca się rewitalizować tylko kupić nowe)

Witam po dłuższej przerwie na forum Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MatysJ




Dołączył: 08 Kwi 2008
Posty: 179
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Nie 12:35, 13 Lut 2011    Temat postu:

leszek241 napisał:

A co zrobili w Strykowie ?? Najpierw wycięli semafory, potem rozebrali tor przy peronie 2, a teraz w ramach "rewitalizacji" zamieniają stację Strykowo Poznańskie w przystanek... Ja dziękuję bardzo za taką "rewitalizację"... Exclamation Neutral


Zapominasz o usunięciu kładki w Grodzisku i usunięciu starych szlabanów.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Doctor




Dołączył: 10 Lut 2008
Posty: 202
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań

PostWysłany: Nie 20:58, 13 Lut 2011    Temat postu:

Kładka w Grodzisku była w takim stanie, że gdyby jej nie usunęli, to zapewne prędzej czy później usunęłaby się sama, być może nawet na przejeżdżający pod nią pociąg.
Ale nie powiem, fajnie by było gdyby ją odbudowali.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
jawor




Dołączył: 01 Maj 2010
Posty: 9
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kargowa

PostWysłany: Nie 22:40, 13 Lut 2011    Temat postu:

Zawsze jest fajnie jak odbudowują coś związanego z koleją w szerokim tego pojęcia znaczeniu Very Happy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
leszek241




Dołączył: 07 Paź 2010
Posty: 3
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 23:19, 13 Lut 2011    Temat postu:

10 lutego na zaproszenie Burmistrza Sebastiana Ciemnoczołowskiego gościli w Kargowej Burmistrz Miasta i Gminy Sulechów - Roman Rakowski, Burmistrz Miasta i Gminy Wolsztyn - Andrzej Rogoziński i Wójt Gminy Siedlec - Adam Cukier.

Spotkanie odbyło się w celu określenia wspólnego stanowiska w sprawie bezpłatnego przejęcia od PKP PLK S.A., linii kolejowej relacji Sulechów – Wolsztyn.
Spółka kolejowa od wielu lat nie wykazuje żadnej inicjatywy aby odtworzyć ruch kolejowy, natomiast gminom przejęcie tego terenu może stworzyć wiele możliwości jego zagospodarowania.
Wszyscy obecni włodarze gmin wykazali zainteresowanie tą inicjatywą i podpisali stosowne porozumienie.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Szymek




Dołączył: 20 Paź 2010
Posty: 92
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Stęszew

PostWysłany: Pon 14:36, 14 Lut 2011    Temat postu:

^^ Linia Wolsztyn - Sulechów ma spory potencjał. I bardzo się ciesze że władze wykazują minimalne zainteresowanie tematem. Tylko że takie zainteresowanie w naszej rzeczywistości znaczy mniej niż zero. Dużo większym zainteresowaniem cieszyła się sprawa linii Nowa Sól - Wolsztyn, a tym bardziej sama parowozownia, o której przejęciu przez samorządy mówi się już od dobrych 2 - 3 lat... Co z tego wyszło wiemy wszyscy.

Linia do Sulechowa ma tą przewagę nad Nowosolską, że jej istnienie ma jakieś podstawy ekonomiczne. Sprawdzi się szczególnie w ruchu towarowym (o jej odbudowę od wielu lat zabiegają prywaciarze), w końcu po 15 latach przerwy będzie można jeździć z Poznania, przez Wolsztyn, Czerwieńsk do Gubina i dalej do Niemiec co stanowiłoby alternatywę do E-20. Może wróciłyby pociągi osobowe z Poznania przez Wolsztyn do Zielonej Góry i Żagania jak za dawnych lat.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Szymek dnia Pon 14:39, 14 Lut 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Björn Bollmann




Dołączył: 16 Lis 2009
Posty: 53
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Pon 15:12, 14 Lut 2011    Temat postu:

Tak, przyznaję koledze rację. Przez długi czas linia ta miała ogromne znaczenie w ruchu towarowym z Ostrowa Wlkp. aż do Gubina i do Niemiec.

Fakt, że linia nowosolska cieszy się większym zainteresowaniem wśród władz lokalnych i zresztą nie tylko, wynika z większego jej waloru pod względem turystycznym. Może czas na łączenie obu tych czynników...

Pozdr.
B.B.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Andrzej T.




Dołączył: 05 Lut 2008
Posty: 123
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wolsztyn

PostWysłany: Pon 16:54, 14 Lut 2011    Temat postu:

Szymek napisał:
Linia Wolsztyn - Sulechów ma spory potencjał. I bardzo się ciesze że władze wykazują minimalne zainteresowanie tematem.

W tym akurat przypadku samorządy interesują się tą linią bynajmniej nie z powodu jej potencjału - a przynamniej nie kolejowego potencjału, niestety. Taka kolej rzeczy.

Pozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Doctor




Dołączył: 10 Lut 2008
Posty: 202
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań

PostWysłany: Pon 23:56, 14 Lut 2011    Temat postu:

Dokładnie Andrzeju: jak na mój gust "zagospodarowanie" oznacza sprzedaż materiału torowego/mostowego, który jeszcze pozostał oraz sprzedaż/wynajem nieruchomości - wszak ładownie na stacjach to dobre miejsca dla np składu opału albo autoszrotu Razz

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
jawor




Dołączył: 01 Maj 2010
Posty: 9
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kargowa

PostWysłany: Śro 21:50, 16 Lut 2011    Temat postu:

leszek241 napisał:
10 lutego na zaproszenie Burmistrza Sebastiana Ciemnoczołowskiego gościli w Kargowej Burmistrz Miasta i Gminy Sulechów - Roman Rakowski, Burmistrz Miasta i Gminy Wolsztyn - Andrzej Rogoziński i Wójt Gminy Siedlec - Adam Cukier.

Spotkanie odbyło się w celu określenia wspólnego stanowiska w sprawie bezpłatnego przejęcia od PKP PLK S.A., linii kolejowej relacji Sulechów – Wolsztyn.
Spółka kolejowa od wielu lat nie wykazuje żadnej inicjatywy aby odtworzyć ruch kolejowy, natomiast gminom przejęcie tego terenu może stworzyć wiele możliwości jego zagospodarowania.
Wszyscy obecni włodarze gmin wykazali zainteresowanie tą inicjatywą i podpisali stosowne porozumienie.


Wiadomo coś więcej? Bo narazie tylko to że, to spotkanie się odbyło.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.parowozy.com.pl Strona Główna -> Ruch planowy Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Następny
Strona 5 z 8

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin